Privacyverklaring Meidenaanpak
Bij de Meidenaanpak maakt de gemeente Amstelveen gebruik van persoonsgegevens. De gemeente legt graag uit hoe zij persoonsgegevens gebruikt.
Korte samenvatting van het proces
De Meidenaanpak is een vrijwillig, individueel traject van de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer, gericht op meiden en vrouwen onder de 23 jaar met zorgwekkend gedrag. Er is sprake van problemen op het gebied van zorg, in sommige gevallen in combinatie met straf. De persoonsgerichte aanpak heeft tot doel de leefsituatie van de betrokkene te verbeteren, gedrag duurzaam te veranderen en doorgroei in (seksueel) overschrijdend, overlastgevend en/of crimineel gedrag te voorkomen.
Betrokkenen die in het traject worden opgenomen, krijgen een regisseur door de gemeente toegewezen die hen helpt met hun situatie en gedrag. Bijvoorbeeld bij het vinden van een passende opleiding, baan of woonruimte.
Binnen de Meidenaanpak werken verschillende partijen samen die actief zijn op het gebied van zorg en veiligheid, waaronder de gemeente, politie en jeugdbescherming. De werkwijze is vergelijkbaar met de Lokaal Persoonsgerichte Aanpak (LPGA).
Van wie verzamelt de gemeente persoonsgegevens?
De gemeente verzamelt en gebruikt de persoonsgegevens van betrokkenen die meedoen aan dit traject.
Welke persoonsgegevens verzamelt en gebruikt de gemeente?
Voor de uitvoering van de Meidenaanpak verzamelt en gebruikt de gemeente mogelijk onderstaande gegevens:
- naam, adres, woonplaats
- Burgerservicenummer
- geboortedatum
- geslacht
- nationaliteit
- verblijfstitel
- e-mailadres
- woon- en huurgegevens
- gegevens over medebewoner(s)
- gegevens over ouder(s)/verzorger(s)
- gegevens over kinderen
- gegevens over partner
- telefoonnummer
- feiten en waarderingen over iemands gedragingen, opmerkingen of eigenschappen
- gegevens over persoonlijke omstandigheden
- gegevens van strafrechtelijke aard
- financiële gegevens zoals inkomen en schulden
Bij het verzamelen van gegevens wordt altijd gekeken naar welke gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van een persoonsgerichte aanpak.
Toegang tot de persoonsgegevens
Medewerkers van het team Straf & Zorg, waar de regisseur van de Meidenaanpak onder valt, kunnen in het digitale dossier van betrokkene. Deze medewerkers bekijken dit dossier alleen wanneer dit nodig is en doen dit met gepaste vertrouwelijkheid.
In sommige gevallen is het nodig om informatie te delen met derden. Bijvoorbeeld met een huisarts, de school, of een andere betrokken hulpverlener. Dit gebeurt alleen in overleg met en met toestemming van betrokkene (en indien jonger dan 16 jaar ook de ouders). Bij bijzondere omstandigheden, zoals veiligheid van de betrokkene, kan dit anders zijn. Dit wordt bij de start van de Meidenaanpak aan betrokkene verteld.
Voor het gehele traject Meidenaanpak geldt dat persoonsgegevens worden gedeeld met het weegteam LPGA . Het weegteam heeft als taak de kwaliteit van de aanpak te waarborgen, onder andere door de voortgang te monitoren, te adviseren en eventueel bij te sturen in het traject.
Grondslag voor het gebruik van persoonsgegevens
De gemeente verwerkt persoonsgegevens op grond van de toestemming van de betrokkene (artikel 6 lid 1 sub e Algemene verordening gegevensbescherming). Dat betekent dat er zonder toestemming van de betrokkene (en indien jonger dan 16 jaar ook de ouders) geen uitwisseling of andersoortige verwerking van persoonsgegevens plaatsvindt. De toestemming wordt schriftelijk vastgelegd in een toestemmingsverklaring. Toestemming kan te allen tijde worden ingetrokken.
Welke wettelijke artikelen zijn van toepassing?
De volgende wettelijke artikelen zijn van toepassing:
- De Burgemeester; de goede uitvoering van taken en de uitoefening van bevoegdheden van de burgemeester, waaronder in het bijzonder taken en bevoegdheden op het gebied van openbare orde en veiligheid zoals neergelegd in de gemeentewet artikel 172;
- Het College van Burgemeester en Wethouders; de goede uitvoering van taken van het College van Burgemeester en Wethouders, waaronder in het bijzonder taken in het sociaal domein zoals bedoeld in de Wet maatschappelijke ondersteuning artikel 2.3.1. t/m 2.3.5, de Jeugdwet artikel 2.1, 2.3 en 2.4, de Participatiewet artikel 7 lid 1, en de Met gemeentelijke schuldhulpverlening artikel 3.
Hoe lang worden de persoonsgegevens bewaard?
De gemeente bewaart persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk. Volgens de Archiefwet moet een gemeente bepaalde gegevens voor een bepaalde periode bewaren.
Voor de Meidenaanpak gelden de volgende termijnen:
- Wanneer het traject wordt afgebroken, worden de persoonsgegevens uiterlijk zes weken na beëindiging verwijderd.
- Wanneer het traject wordt afgehandeld, worden de persoonsgegevens tot vijf jaar na afhandeling bewaard.
Registratie MULTI-signaal
Bij de start van het traject Meidenaanpak wordt er in het systeem MULTI-signaal (de verwijsindex) geregistreerd dat de regisseur Meidenaanpak bij betrokkene betrokken is. Het kan namelijk zijn dat meerdere professionals tegelijkertijd betrokken zijn en ondersteuning bieden. Het is belangrijk dat de regisseur van de Meidenaanpak weet wie dit zijn, zodat de regisseur zo goed mogelijk de regie kan nemen op de samenwerking tussen deze partijen.
In MULTI-signaal staat alleen welke professionals betrokken zijn en niet waarom zij betrokkene helpen. Mocht er een ‘match’ zijn, dus als er twee of meer professionals betrokkene helpen, dan krijgt de regisseur Meidenaanpak hierover een melding. Voordat de regisseur Meidenaanpak contact met de andere professionals opneemt, wordt er eerst aan betrokkene toestemming gevraagd.
Meer informatie over uw rechten
Voor informatie over de rechten van de betrokkene en hoe deze uitgeoefend kunnen worden, zie de pagina Rechten van betrokkenen. Meer informatie over hoe de gemeente omgaat met persoonsgegevens is te vinden op de pagina Online Privacyverklaring gemeente Amstelveen.