Promotieplan Toerisme en recreatie
Om een beter aanbod te creëren op het gebied van toeristische en recreatieve voorzieningen en de Amstelveense bekendheid te vergroten, heeft het college een Promotieplan Toerisme en Recreatie opgesteld.
Hieronder leest u een samenvatting van het promotieplan. U kunt het volledige plan opvragen via het e-mailadres visitamstelveen@amstelveen.nl.
Amstelveen aantrekkelijk houden
Amstelveen is een aantrekkelijke stad om in te wonen, te leven en te bezoeken. De stad
biedt een kwalitatief hoog voorzieningenniveau. Als stad aantrekkelijk blijven vraagt om een alerte en vooruitziende blik op de toekomst. Daarbij zijn kwaliteit en leefbaarheid belangrijke pijlers. De gemeente Amstelveen wil samen met haar partners haar positie als aantrekkelijke plek voor inwoners en bezoekers behouden en duurzaam uitbreiden.
Hierbij wordt rekening gehouden met het behouden en versterken van de kernwaarden van Amstelveen (groener dan groen, kwaliteit van leven, ondernemerschap in het bloed, internationale stad). Dit betekent dat de gemeente wil investeren in de aantrekkelijkheid van de bestemming Amstelveen door een beter aanbod van toeristische en recreatieve voorzieningen samen te stellen. Maar ook de manier waarop Amstelveen de bekendheid wil vergroten door de inzet van promotie- en communicatieactiviteiten.
Daarom investeert de gemeente in de stadspromotie van de toekomst. Zeker nu in crisistijd is het belangrijk het herstel en de versterking van de lokale economie te bevorderen. Met dit promotieplan zet de gemeente vooral in op de toerisme-, sport-, recreatie-, economische en culturele sector in Amstelveen.
Op de kaart zetten
Het promotieplan heeft als doel Amstelveen op de kaart te zetten bij de inwoners en de bezoekers, zowel tijdens als ook na de coronacrisis. Hierbij wordt rekening gehouden met de dan geldende coronamaatregelen. Amstelveen is een aantrekkelijke plaats en heeft de inwoners veel te bieden op toeristisch, recreatief, sportief, cultureel en economisch gebied. Het beschikt over veel en kwalitatief hoog voorzieningenniveau. Via gerichte promotie en communicatie worden de bewoners enthousiast gemaakt om daaraan deel te nemen.
Informatie over het aanbod in Amstelveen wordt op verschillende manieren breed gepresenteerd aan en zichtbaar gemaakt voor de Amstelveners en de bezoekers van de stad. Zeker nu in de coronacrisis is dat van belang, maar ook daarna. Een ander doel van het promotieplan is het herstellen en het versterken van de lokale economie als gevolg van de coronacrisis. De ondernemers in diverse sectoren hebben zware klappen gekregen.
Het ondernemersklimaat heeft juist nu versterking en ondersteuning nodig. Stadspromotie draagt daaraan bij. Wil je de consument anno nu inspireren om in eigen stad te gaan recreëren of de regionale en internationale bezoeker verleiden voor een dagje weg of weekendje weg dan moet je jezelf onderscheidend in de markt zetten bij de relevante doelgroepen.
In stadspromotie geldt: wie kiest wordt gekozen. Het segmentatiemodel van de Leefstijlvinder volgend, zetten we onze communicatiemiddelen in om de doelgroepen Stijlzoeker en Inzichtzoeker, uit Amstelveen en directe omgeving, te inspireren om van het aanbod in Amstelveen gebruik te maken. Dit zorgt voor een onderscheidende positionering ten opzichte van omliggende gemeenten.
Verhalen in de etalage
Vanuit het unieke aanbod en de wensen en behoeften van de consument worden deze verhalen in de etalage gezet. Uit onderzoek en gegevens blijkt dat de bewoners en bezoekers hierin interesse hebben. Deze verhalen sluiten aan bij de wensen en behoefte van de verschillende doelgroepen en niet andersom. Door een nieuwe huisstijl onderscheidt Amstelveen zich op lokaal en regionaal niveau.
Uitgangspunten promotiestrategie
Op basis van de visie Toerisme en Recreatie Amstelveen (december 2019), hebben we de volgende uitgangspunten voor de promotiestrategie geformuleerd:
- De focus ligt voornamelijk op de inwoners en daarna de bezoekers;
- Het denken en handelen vanuit één verhaal over Amstelveen via verhaallijnen en het unieke aanbod (productmarktcombinaties);
- De consument staat voorop in de strategie;
- Storytelling als kenmerkende aanpak rekening houdend met de veranderende consument, het medialandschap en de mogelijkheden van online en social media;
- Activiteiten en campagnes op basis van data en monitoring;
- Samen optrekken met alle belanghebbenden; ieder vanuit haar eigen kracht.
De ambitie is om lokaal, regionaal en internationaal de positie uit te bouwen. Dit door de bewoners meer te verbinden met de recreatieve, sportieve, economische en culturele voorzieningen van de stad en door die doelgroepen aan te trekken die meer besteden en graag terugkomen.
Die doelstellingen zijn als volgt geformuleerd: meer naamsbekendheid krijgen door een onderscheidende positie in te nemen voor de stad Amstelveen, waardoor de voorkeurspositie voor Amstelveen als toeristische en recreatieve stad toeneemt. De gemeente richt zich vooral op inwoners en regionale (dag)bezoekers. Daar waar ook (inter)nationaal meer naamsbekendheid verkregen kan worden, worden die kansen aangegrepen. Maar dat is niet het eerste doel.
Het 'merk' Amstelveen wordt geladen aan de hand van verhaallijnen, waarbij individueel aanbod gebundeld wordt. De verhaallijnen, gebaseerd op de iconen en de unieke kenmerken van Amstelveen, zijn:
- Hoogwaardig shoppen
- (Be)leef het groen
- Hedendaagse kunst en cultuur
- Culinair genieten
Het platform Visitamstelveen.nl vormt het belangrijkste promotie- en communicatiemiddel bij de promotie van de stad en de ondernemers en cultuur onder andere door een Uitagenda. De ambitie is om 365 dagen (online) aanwezig te zijn vanuit Visit Amstelveen; website, sociale media, nieuwsbrief, influencer marketing, public relations, plattegronden en routes, (online) campagne en passende evenementen. Daarbij maken we keuzes op basis van data en monitoring (meten is weten) en verzamelen en delen we kennis met de toeristisch-recreatieve partners in de stad.
Om dit promotieplan uit te voeren is een klein en slagkrachtige team nodig. Ook moet het team in verbinding met belangrijke betrokkenen passende initiatieven nemen; en snel en doeltreffend inspelen op ontwikkelingen. Het team maakt daarbij gebruik van eigentijdse inzichten over behoeften en gedrag van de mogelijke bezoeker en van digitale promotie en sociale media. Ten slotte is in dit promotieplan een actieplan 2020 en 2021 opgenomen.
De bijbehorende visie kunt u vinden op de pagina Visie Toerisme en recreatie.