Crisiskaart
De Crisiskaart is een klein persoonlijk document dat uitkomst biedt bij een (dreigende) psychische noodsituatie. De Crisiskaart is opvouwbaar kaartje dat in een portemonnee past. Daarop staat wat omstanders en hulpverleners moeten doen als je in crisis raakt. De Crisiskaart komt goed van pas als je zelf even niet meer in staat bent te vertellen wat er aan de hand is en hoe je opgevangen wilt worden.
Waarom een crisiskaart?
Het doel van de Crisiskaart is om op het moment dat iemand in (psychische) crisis is, díe hulp te kunnen bieden die de situatie minder heftig maakt en het herstel kan versnellen. In praktijk blijkt dat het opstellen van het achterliggend plan dragers van een crisiskaart meer inzicht geeft in hun eigen situatie en daarmee crisissituaties ook kan helpen voorkomen. De kaart geeft veel mensen een rust en een veilig gevoel waardoor ze ook meer dingen buiten de deur durven doen.
Hoe werkt het?
Mensen die in een crisis verkeren, kunnen hun wensen en gevoelens meestal moeilijk verwoorden. Maar als de crisis eenmaal voorbij is, blijken zij vaak helder te kunnen navertellen wat er allemaal gebeurde en welke handelingen wel of juist niet hielpen. De helderheid voor of na een crisis komt goed van pas bij het opstellen van een Crisiskaart. Daarop geeft iemand aan wat zijn wensen zijn tijdens een crisis.
Crisisplan
De Crisiskaart is een korte samenvatting van een groter crisisplan. Daarin staat wat voor iemand belangrijk is: Wat moeten omstanders doen of laten? Wie kunnen ze bellen? Het plan noemt personen en instellingen die belangrijk voor hem/haar zijn. De afspraken kunnen ook gaan over de bejegening, de medicatie of opvang thuis. En eventueel ook over wie voor de kinderen of huisdieren zorgt tijdens een opname. De belangrijkste afspraken en contactgegevens komen op de kaart te staan.
Ondersteuning met ervaring
Getrainde ervaringswerkers ondersteunen mensen bij het opstellen van hun crisisplan.
Cliëntenbelang
Heeft u ook behoefte aan een Crisiskaart? Bel dan met Cliëntenbelang op telefoonnummer 020 - 57 77 999 of stuur een e-mail naar crisiskaart@clientenbelang.nl.
Meer informatie over de Crisiskaart en ervaringsverhalen: www.clientenbelang.nl/crisiskaart.
Lees hier de meestgestelde vragen.
YouTube verzamelt cookies. Door het bekijken van deze video, gaat u hiermee akkoord.