Veelgestelde vragen ondernemers
Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen rondom de transformatie van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon-werkwijk Nieuw Legmeer.
Transformatie Legmeer
Waarom moet het huidige bedrijventerrein worden aangepast?
Het huidige bedrijventerrein is gebouwd in jaren zeventig en tachtig aan de rand van de gemeente. Het ligt nu tussen verschillende woonwijken. Veel van de bebouwing is inmiddels verouderd en voldoet niet meer aan de huidige en toekomstige eisen op gebied van duurzaamheid.
Zowel landelijk en ook binnen onze gemeente is er grote behoefte aan woningen. Men schat nu dat er in de periode 2017-2040 ongeveer 230.000 woningen in de Metropoolregio Amsterdam bij moeten komen om te voldoen aan de extra vraag (van mensen die zich in de regio willen komen vestigen). Deze behoefte staat nog los van het huidige tekort op de woningmarkt. De gemeente wil o.a. aan starters en jonge gezinnen mogelijkheden bieden om in Amstelveen te blijven en aan ouderen om een comfortabel appartement te betrekken.
Legmeer is nog de enige locatie binnen de bebouwde kom waar grootschalige woningbouw voor verschillende doelgroepen mogelijk is. Het Luchthaven Indelingsbesluit (LIB) geeft geen belemmeringen voor dit gebied
Welke bedrijven mogen blijven en welke moeten weg?
Op dit moment kunnen we hier nog geen passend antwoord op geven. Het bedrijventerrein is in het bezit van een groot aantal eigenaren, ieder met zijn eigen toekomstplannen en visie. In de Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024 staat hier meer informatie over. Deze wordt in april 2024 behandeld door de gemeenteraad.
Als er vijftien jaar gewerkt wordt, betekent dit vijftien jaar bouwoverlast voor omwonenden en bedrijven. Hoe denkt de gemeente dit te minimaliseren?
De transformatie zal de nodige overlast geven. Dit geldt voor zowel de huidige en toekomstige bewoners als de bedrijven die actief zijn en/of blijven in Legmeer. De verkeersstromen voor het bouw-, werk- en woonverkeer worden zo veel mogelijk gescheiden en de bouw wordt in verschillende fases uitgevoerd.
Is de gemeente zelf grondeigenaar binnen Legmeer?
Ja, de gemeente is onder andere eigenaar van het Afvalbrengstation en de gemeentewerf. In de rest van Legmeer heeft de gemeente geen eigen grond, afgezien van de openbare ruimte zoals wegen, groen en water.
Wie heeft er belangen in het gebied?
Er zijn meer dan 100 eigenaren (waaronder de gemeente) en het gebied kent meer dan 200 bedrijven en instanties. Al deze eigenaren, ondernemers en huurders van de bedrijfspanden hebben hierin verschillende belangen.
Wanneer gaat de eerste schop de grond in?
De bouw start naar verwachting in 2026.
Hoelang duurt de volledige transformatie naar de nieuwe situatie?
Dat is niet precies te zeggen, maar vooralsnog wordt uitgegaan van een transformatie van zo’n vijftien jaar.
Waarnaartoe worden de gemeentelijke werf en het Afvalbrengstation verplaatst?
Het is de bedoeling om beide gemeentelijke instellingen te verhuizen naar het nieuw te bouwen Bedrijvencentrum Amstelveen Zuid (BTAZ).
Nieuw Legmeer
De wijk Nieuw Legmeer is onderverdeeld in clusters. Wat houdt dit in?
De wijk is op papier verdeeld in ca. twintigtal gebieden, omdat Nieuw Legmeer vanwege de grootte ervan niet in één keer tot ontwikkeling kan worden gebracht. Deze gebieden, clusters genaamd, bestaan uit een mix van wonen, werken en voorzieningen. Elk cluster heeft haar eigen spelregels en voorwaarden (de clusterpaspoorten). Per cluster worden er gesprekken gevoerd met de eigenaren van de grond en om de haalbaarheid van de transformatie te onderzoeken en tot ontwikkeling en realisatie te komen.
In het najaar 2021 en voorjaar 2022 zijn er, per cluster, gesprekken gevoerd met de eigenaren van het gebied. Wat is hieruit gekomen?
In 2021 is de gemeente met de eigenaren van het bedrijventerrein in gesprek gegaan om gezamenlijk tot een haalbaar plan te komen. En stapsgewijs te bouwen aan de transformatie naar een woon-werkwijk. De door de gemeenteraad vastgestelde Ontwikkelvisie en de vrijgegeven concepten beeldkwaliteitsplan, programmatisch kader en de Leidraad duurzaam bouwen waren de basis van deze overleggen.
Uit de reacties van de eigenaren en de analyse van de gemeente zelf, blijkt dat de financiële haalbaarheid op basis van de uitgangspunten uit de ontwikkelvisie 2020 voor de gemeente en voor marktpartijen onder druk staat. Dit komt mede door de stijging van de energieprijzen, de sterk gestegen inflatie en de invloed ervan op de bouwkosten.
In september 2022 is door de gemeente een nieuw voorstel gedaan, wat met zowel de gemeenteraad als de eigenaren van de verschillende clusters besproken is. Inmiddels hebben alle gesprekken mede geleid tot een herziening van de Ontwikkelvisie uit 2020: de Herziene Visie Legmeer 2024. De nieuwe visie wordt april 2024 behandeld in gemeenteraad.
Komen alle werkplekken in Nieuw Legmeer op de begane grond?
Nee, er zijn ook bedrijven of kantoren op (meerdere) verdiepingen mogelijk, maar vooral bedrijven zullen zich toch vooral op de begane grond richten.
Hoe is de wijk te bereiken?
De gemeente zet in op een bereikbare woon-werkwijk. De halte Sacharovlaan wordt bijvoorbeeld dé belangrijkste (toekomstige) overstaphalte van Amstelveen-Zuid. Hier kan overgestapt worden van de Amsteltram naar de R-Net bussen tussen Aalsmeer-Amstelveen Busstation-Amsterdam en omgekeerd. De halte Sacharovlaan wordt zo een zogenaamde Mobiliteitshub waar meerdere vervoerswijzen en functies samenkomen.
Kunnen klanten in Nieuw Legmeer eenvoudig voor de deur parkeren?
Op straat komen enkel laad-, losplekken voor bijvoorbeeld pakketbezorging of verhuizingen of voor halen- en brengen bij de school. De bezoekers kunnen (net als bewoners) parkeren in de parkeergarages.
Wordt werkruimte binnen Nieuw Legmeer zowel verkocht als verhuurd?
Daar gaat de gemeente niet over. Waarschijnlijk zal het mogelijk zijn om werkruimte zowel te kopen als te huren. Dit is echter afhankelijk van de ontwikkelende partij dan wel de eigenaar van de grond.
Hoe ziet het vervolg van de gesprekken er in de komende periode uit?
De gemeente blijft in gesprek met de marktpartijen over de ontwikkeling van Nieuw Legmeer. In Q2 2024 wordt naar verwachting het voorlopig ontwerp Stedenbouwkundig Plan vrijgegeven voor participatie. In Q3 2024 wordt naar verwachting een definitief Stedenbouwkundig Plan en businesscase/grondexploitatie opgesteld en voorgelegd aan de gemeenteraad. I. In Q4 2025 wordt vervolgens het omgevingsplan (o.a. met een exploitatieplan/kostenverhaalregels en een definitief beeldkwaliteitsplan) voorgelegd aan de gemeenteraad.
Meer informatie
Meer informatie vindt u op de pagina Uitgelicht onder Project Legmeer.