Gedoogbeleid uitgifteloketten
Amstelveners zijn opgeroepen om, voor de feestdagen, lokaal en gespreid te kopen. Om ondernemers te helpen de bezoekersstromen zo veilig mogelijk te laten verlopen biedt de gemeente hen de mogelijkheid aan om uitgifte loketten, voor het afhalen van bestellingen, te realiseren in de openbare ruimte.
Het doel van het afgiftepunt is om drukte in de winkels te voorkomen. Door de bezoekersstromen van reguliere klanten en afhaalklanten zo min mogelijk met elkaar in contact te laten komen kan de 1,5 meter afstand tot elkaar meer worden gewaarborgd. Het helpt als de ondernemer zelf voorzorgmaatregelen neemt, zoals zoveel mogelijk aan huis bezorgen, voorafbetaling en werken in time-slots voor het afhalen van bestellingen.
Wanneer men verwacht dat deze maatregelen niet voldoende zijn en men toch grote drukte bij en in de winkel verwacht, dan kan contact op worden genomen met de gemeente voor nadere uitleg van de voorschriften. Ter plekke adviseert of spreekt handhaving aan over de uitgangspunten.
Regelgeving
De reguliere vergunningen procedure voor een dergelijk uitgifteloket met overkapping kan niet worden gerealiseerd mede vanwege de gestelde afhandelingstermijn van 8 weken.
Om toch te voldoen aan wet- en regelgeving met betrekking tot de openbare orde en veiligheid en daarbij het kunnen handhaven van de komende ministeriële regeling onder de nieuwe COVID-wet zijn enkele voorschriften van belang. De voorwaarden opgenomen binnen het standplaatsenbeleid in combinatie met de tijdelijke wettelijke maatregelen COVID-19 zijn dan ook de richtlijn.
Voorschriften
- De ondernemer is verantwoordelijk voor een veilig en ordentelijk verloop bij zijn/haar uitgifteloket en dient zich te houden aan de regels benoemd in de op dat moment van kracht zijnde Tijdelijke wet maatregelen COVID-19.
- Een uitgifteloket wordt alleen geplaatst voor de uitgifte van vooraf bestelde producten. De afgifte verloopt middels voorafbetaling of pin en op afspraak waarbij grote drukte en dus lange wachtrijen vermeden wordt.
- In het uitgifteloket dienen producten te worden uitgegeven die normaal gesproken in de winkel worden verkocht.
- De ondernemer met een uitgifteloket dient zich te houden aan de regels voor wat betreft voedselveiligheid.
- Een uitgifteloket is toegestaan in de periode van 18 december tot en met 31 december 2020 waarbij alle uitgifteloketten op 31 december 2020 uiterlijk 19.00 uur compleet verwijderd dienen te zijn.
- Een uitgifteloket dient geplaatst te worden tegen het eigen winkelpand. Bij voorkeur aan een rustige zijde. Het uitgifteloket dient geen belemmering te vormen voor de entree van de winkel en de omgeving. De omvang van het uitgifteloket is maximaal 3 meter breed.
- Te plaatsen uitgifteloketten, gelet op de verkeersveiligheid, mogen niet (deels) geplaatst worden op de rijbaan. Op voetpaden dient voldoende ruimte te blijven voor voetgangers.
- Bij het plaatsen van uitgifteloketten dient de doorgang voor de nood- en hulpdiensten te allen tijde gewaarborgd te zijn en brandkranen vrijgehouden. Vast straatmeubilair dient ook te worden vrijgehouden.
- Uitgifteloketten hebben geen opbouw of overkappingen die ondeugdelijk zijn of gevaar kunnen vormen voor personen.
- Rijen worden dusdanig opgesteld zodat dit niet de doorgang belemmerd voor overige passanten. De ondernemer is verantwoordelijk voor het in goede banen leiden van rijvorming en 1,5 meter afstand waarborg.
- Uitgifteloketten zijn tijdens sluitingstijden verwijderd of dusdanig onbruikbaar gemaakt dat dit geen hinder of gevaar kan opleveren. Denk aan harde wind, vernielingen of/en brandstichting.
- Er mogen geen etenswaren of dranken worden verstrekt voor gebruik ter plaatse. Statafels, wachtplekken en bankjes zijn verboden.
- Aanwijzingen van ambtenaren van de gemeente of politie dienen terstond opgevolgd te worden. Bij niet opvolgen van deze regels kan per direct de handel stopgezet worden in verband met openbare orde en veiligheid mede in het kader van de tijdelijke wet maatregelen COVID-19.
- Op het moment dat er sprake is van een complexe situatie qua locatie kan in overleg met de afdeling Openbare orde en veiligheid maatwerk worden geleverd.