Oude Dorp Facelift Veelgestelde vragen
Het college van B en W heeft een besluit genomen over de toekomstige verkeerssituatie in het Oude Dorp. De gemeente is zich ervan bewust dat de gevolgen van dit genomen besluit, en de exacte uitvoering daarvan vragen oproepen die wellicht verdere verduidelijking behoeven.
De afgelopen periode heeft de gemeente alle vragen die zijn binnengekomen en bijbehorend antwoord samengevat in onderstaand overzicht. Mocht u een vraag hebben maar kunt u deze niet vinden in het overzicht, neem dan contact op via het e-mailadres oudedorp@amstelveen.nl.
Verkeer
De gemeente wil het Oude Dorp autoluw maken. Waarom? Er zijn toch nauwelijks incidenten?
Gelukkig zijn er geen incidenten geweest, maar de gemeente moet ook voorkomen dat er een incident in de toekomst plaats gaat vinden. Verder wil het college het Oude Dorp autoluw maken om de leefbaarheid te vergroten. In praktijk betekent dat dat je op je gemak door het Oude Dorp moet kunnen rondlopen zonder door het vele autoverkeer gehinderd te worden. Dat kan nu niet, daarvoor rijdt er te veel verkeer door het dorp. Het merendeel is doorgaand verkeer. Het college wil dat doorgaande verkeer omleiden via wegen die daar wel geschikt voor zijn (Keizer Karelweg/Laan Nieuwer-Amstel).
Waarom heeft de gemeente gekozen voor beweegbare paaltjes? Wat zijn de voordelen ten opzichte van cameratoezicht?
De gemeente heeft gezocht naar een manier om doorgaand verkeer uit het Oude Dorp te weren en het Oude Dorp tegelijkertijd per auto toegankelijk te houden voor bewoners en ondernemers. Dat kan met camera’s of met verzinkbare palen. Het college heeft gekozen voor de palen. De palen weren het doorgaand verkeer effectiever, omdat automobilisten er niet door kunnen. Verder zien automobilisten de camera’s nog wel eens over het hoofd en krijgen dan een boete zonder te weten dat zij rijden in een straat waar dat niet mag. Palen zie je niet over het hoofd.
Is er tijdens de klankbordgroep of tijdens de informatiebijeenkomst gesproken over die paaltjes?
Zo’n anderhalf jaar geleden is gesproken over afsluiten van het Oude Dorp. Toen gaf de gemeente aan geen voorstander van palen te zijn vanwege de kosten. Maar camera’s hebben ook nadelen en als de gemeente de voor- en nadelen van camera’s en palen afweegt, wordt er toch gekozen voor palen. De reden staat bij de vorige vraag.
De motie ‘Oude Dorp autovrij na 17.00 uur‘ gaat uit van 17.00 uur. Waarom kunnen de paaltjes dan niet tot 17.00 uur verzonken blijven?
Technisch is het goed mogelijk om zogenoemde venstertijden in te voeren. Zie ook de volgende vraag. Het college van B en W heeft er echter voor gekozen het Oude Dorp de hele dag af te sluiten om de leefbaarheid en verkeersveiligheid gedurende de hele dag te verbeteren en niet alleen tijdens de tijden die in de motie staan. De meeste drukte speelt zich namelijk overdag en gedurende de spits af.
Kunnen er venstertijden komen waarop het Oude Dorp gewoon open is voor al het verkeer?
De gemeente monitort en evalueert de werking van de maatregelen. Een van de doelstellingen is om het ondernemersklimaat en winkelgebied een impuls te geven. Het aantrekkelijker maken van het Oude Dorp als verblijfsgebied heeft ook in andere gemeenten een positieve werking. Indien dit anders blijkt uit te pakken zal de gemeente de maatregelen herzien en zijn venstertijden een mogelijkheid.
Technisch gezien is het instellen van venstertijden goed mogelijk. Het systeem wordt dan zo ingesteld dat de paaltjes op tijdstip x vanzelf zakken en op tijdstip y vanzelf omhoog komen. Tijdens de afsluiting kunnen alleen ontheffinghouders het oude dorp in.
Als de Dorpsstraat wordt afgesloten voor auto’s en motoren, kunnen er nog wel steeds scooters door. Die veroorzaken overlast. Wat doet de gemeente om die overlast tegen te gaan?
De Dorpsstraat wordt tussen de Stationsstraat en de Badlaan ingericht als voetgangersgebied waarin fietsers en laad-/losverkeer te gast zijn, maar hier wel kunnen komen. Snorfietsers mogen er dan ook komen, bromfietsers niet. Autoverkeer en bromscooters (geel plaatje) kunnen geen gebruik meer maken van het afgesloten stuk Dorpsstraat. Zij kunnen via de Laan Nieuwer-Amstel rijden. Snorscooters kunnen wel door de Dorpsstraat rijden. Zij kunnen namelijk niet via de Laan Nieuwer-Amstel en ook niet via het Kazernepad. Dit fietspad is verboden voor snor- en bromfietsers en dat wil de gemeente zo houden om het gebruik van de fiets zo aantrekkelijk mogelijk te houden.
Om de snelheid van snorfietsers te verlagen, heeft de gemeente in de inrichting drempels bij café het Wapen en museum Jan opgenomen. Dus als ze er rijden wordt hun snelheid flink verminderd ten opzichte van de huidige situatie.
Door de straat in te richten als voetgangersgebied, waarin fietsers en snorfietsers te gast zijn, neemt volgens de literatuur en praktijkervaring ook de snelheid van snor- en bromfietsers af.
Wordt het pleintje Du Monde/Happy Bodies een rotonde?
De inrichting van het pleintje staat op de inrichtingstekening.
Wat betekent de afsluiting van het Oude Dorp voor de Kastanjelaan? Gaat daar meer verkeer door rijden?
In het begin zullen er vast mensen via de Ouderkerkerlaan en de Kastanjelaan rijden, omdat ze de bordjes niet hebben gezien. Na de gewenningsperiode rijdt het verkeer via de Keizer Karelweg. Die route is namelijk makkelijker en sneller. Ook de routeplanners hebben de nieuwe voorkeursroute binnen 48 uur in hun systeem staan.
De bereikbaarheid van woningen aan de Badlaan/Colijnweg wordt beperkt. Kan de gemeente de knip tussen Zetveld/Veenplaats vervangen door een verzinkbare paal?
U kunt ontheffing krijgen om door het dorp te rijden. U kunt dan via de Ouderkerkerlaan/Stationsstraat/Laan Nieuwer-Amstel/Colijnweg naar uw woning. Of u rijdt via de Keizer Karelweg/Laan Nieuwer-Amstel/Colijnweg.
U kunt inderdaad niet meer via de Veenplaats naar Zetveld/Badlaan rijden. Die afsluiting is nodig om te voorkomen dat verkeer via de Badlaan/Zetveld/Veenplaats alsnog zonder ontheffing in het afgesloten deel van het Oude Dorp terecht komt.
De gemeente overweegt om de knip te vervangen door een verzinkbare paal.
Blauwe zone
Wat verandert er aan de blauwe zone? En als het Oude Dorp een blauwe zone wordt, krijgen de bewoners dan een ontheffing voor parkeren in de blauwe zone?
In de praktijk verandert er helemaal niks. De aanpassing is gedaan om buiten op straat het aantal borden te verminderen. De beperking van 1,5 uur geldt alleen bij parkeervakken met een blauwe streep. Dat zijn de vakken in de Stationsstraat en op het pleintje bij Du Monde/Happy Bodies. De parkeervakken in Zetveld, Veenplaats en Bouwensland kunt u net als nu zonder parkeerschijf blijven gebruiken. Een ontheffing voor parkeren in de blauwe zone is niet nodig.
Deze verandering staat helemaal los van de zoektocht naar een oplossing voor de parkeerproblematiek in het dorp. Dit is uit puur praktisch oogpunt gedaan en niet om iets te veranderen aan het parkeerbeleid. In het najaar bekijkt de gemeente de mogelijkheden om de parkeerproblematiek aan te pakken en het gebied nog leefbaarder te maken, vooral voor de mensen die wonen of werken in het oude dorp.
Ontheffingen
Wie hebben er allemaal recht op een ontheffing voor de verzinkbare palen?
Bewoners en ondernemers in het Oude Dorp komen in aanmerking voor een ontheffing. Op de website staat een kaart waarop is aangegeven wie een ontheffing kunnen aanvragen. Bekijk de kaart van het ontheffinghoudersgebied.
Hoeveel ontheffingen zijn er per adres beschikbaar? Ik heb acht medewerkers. Kunnen die alle acht een ontheffing krijgen?
Ja, dat kan. Houd er wel rekening mee dat de ontheffing alleen de mogelijkheid geeft om het Oude Dorp binnen te rijden en niks zegt over parkeren.
Kunnen alleen ontheffinghouders parkeren binnen de verzinkbare palen in de Stationsstraat?
Ja dat klopt. Zoals nu is geregeld kunnen zij in de Stationsstraat parkeren met een parkeerschijf.
Kunnen taxi’s ook een ontheffing krijgen?
Taxi’s kunnen tot de palen komen, zij kunnen het gebied niet in.
We ervaren soms geluids- en parkeeroverlast van zware motoren. Is daar wat aan te doen?
Motorrijders zonder ontheffing zijn straks in overtreding als zij in het afgesloten gebied zijn. Handhaving zal daar op letten. Met de inrichting kan de gemeente dit niet oplossen.
Werking verzinkbare palen
Hoe werken die paaltjes eigenlijk?
Voor de bediening van de palen krijgen ontheffinghouders een sticker die zij op het raam van hun auto plakken. De verzinkbare palen reageren op de sticker en zakken automatisch naar beneden als u aan komt rijden. Leveranciers kunnen een pas krijgen. Met die pas kunnen zij de palen laten zakken.
Hoe lang duurt het voordat zo’n verzinkbare paal naar beneden is gegaan?
Dat duurt ongeveer zes seconden. Eén seconde om uw auto te herkennen en vijf seconden om de paal te laten zakken. Daarna kunt u verder rijden. Achter u komt de paal weer omhoog. Dat duurt ook zo’n zes seconden, maar dan bent u al weer weg.
Wat gebeurt er bij stroomuitval?
Dan gaat de paal automatisch naar beneden. De paal blijft omlaag totdat de stroom het weer doet.
Wat als ik het Oude Dorp niet meer uitkom omdat er een paal niet naar beneden gaat?
Storingen aan palen worden binnen twee uur aangepakt. Zo’n situatie duurt daarom nooit langer dan twee uur. Tijdens die twee uur kunt u de andere uitgang gebruiken.
Wat doet een paal in geval van storing? Blijft de paal dan omhoog staan of gaat de paal dan omlaag?
Dat zoekt de gemeente uit. Mogelijk is dat bij een storing de paaltjes automatisch naar beneden zakken. Goed om te weten is dat storingen automatisch worden doorgegeven en er binnen twee uur een monteur is om de storing te verhelpen.
Inrichting
Is er ook een inrichtingsplan?
Ja, dat is er. Bekijk voor het inrichtingsplan de bijlage Herinrichting Oude Dorp.
Worden de prullenbakken ook verfraaid? En worden die ook beveiligd tegen vogels?
Ja, er komen prullenbakken die passen bij de nieuwe inrichting. De wens naar beveiliging tegen volgens neemt de gemeente mee.
Kan er een hekje komen rond het gras in Tempelhof? En een bordje ‘verboden voor honden’? Dan is het als speelveld bruikbaar. Nu ligt het vol met hondenpoep.
Dat zoekt de gemeente uit.
Wat gaat er in Tempelhof gebeuren?
Tempelhof krijgt een beeld dat bij de nieuwe Stationsstraat en Dorpsstraat past. Er komen geen parkeerplaatsen. De gemeente kijkt nog naar vergroening van Tempelhof.
Waar komen de borden die aangeven dat het Oude Dorp is afgesloten?
Dat ziet u op de tekening die bij het verkeersbesluit hoort.
Parkeren
Waar moeten we parkeren als het dorp wordt afgesloten?
Ontheffinghouders kunnen de parkeerplaatsen binnen de afsluiting gewoon blijven gebruiken. Let daarbij in de Stationsstraat wel op het gebruik van de parkeerschijf en de beperkte parkeerduur. Bezoekers van het Oude Dorp kunnen gebruik maken van de parkeerplaatsen buiten de verzinkbare palen. Denk aan de rest van de parkeerplaatsen in de Stationsstraat, het parkeerterrein tussen het museumspoor en de Bajes en het parkeerterrein tussen de Dorpsstraat en de Laan Nieuwer-Amstel.
Waar moeten bezoekers die slecht ter been zijn, maar geen kaart hebben voor de gehandicaptenparkeerplaats, parkeren?
Die kunnen net als nu gebruik maken van de beschikbare parkeervakken of zich voor de deur af laten zetten. Het is niet de bedoeling dat u uw ontheffing uitleent om deze mensen binnen de verzinkbare palen te laten parkeren.
De gehandicaptenparkeerplaats bij Stationsstraat 7 voor de deur (Haddock) verplaatsen we naar nummer 16 (wijnhandel ’t Oude Dorp). Die parkeerplaats blijft daardoor buiten de verzinkbare palen, zodat iedereen die wel een ontheffing voor zo’n parkeerplaats heeft de parkeerplaats goed kan bereiken.
Planning
Wat is de planning van het project?
De verfraaiing van het Oude Dorp start eind september 2020 en de gemeente verwacht in maart 2021 klaar te zijn. De aanleg van de verkeersmaatregelen volgt zodra de bezwaarprocedure is afgerond. Vanaf half november 2020 tot begin januari 2021 wordt het werk stilgelegd in verband met de feestdagen. Winkelend publiek heeft dan geen last van de aannemer.
Bezwaren kunnen tot 8 juli 2020 worden ingediend. Als er een hoorzitting komt, dan is die in de tweede helft van augustus 2020 (in verband met de zomervakantie niet eerder). Begin september 2020 brengt de bezwarencommissie advies uit aan het college.
Waarom wordt een plan voor de verkeerscirculatie niet geïntegreerd met een oplossing voor de parkeerdruk?
Het probleem van de parkeerdruk speelt in het hele Oude Dorp, bij het raadhuis en het Keizer Karelparkwest. Omdat die gebieden er ook bij horen, is de puzzel te complex om nu al opgelost te krijgen. De gemeente rekent er op in het najaar mogelijke oplossingen te kunnen bespreken. Die kunnen dan op zijn vroegst in 2021 worden ingevoerd. De facelift kan daar niet op wachten. Bij een latere uitvoering ervan komt het in de knel met het werk aan de A9, dat begin 2021 start.
Uitvoering
Blijft mijn woning of winkel wel bereikbaar tijdens het werk?
Woningen en winkels blijven te allen tijde minimaal te voet bereikbaar. De gemeente laat de aannemer loopschotten neerleggen als er even geen stenen liggen. Voor bevoorrading en het inzamelen van afval maakt de gemeente te zijner tijd nadere afspraken. Desnoods helpt de aannemer daar een handje bij.
Keuze variant
Waarom afgeweken van variant één?
Bewoners en ondernemers vermoeden dat hun bereikbaarheid in variant één erg slecht wordt. Zij kunnen dan vanuit het oosten helemaal niet meer het Oude Dorp in. Door verzinkbare palen te gebruiken, wordt bereikt dat doorgaand verkeer wordt geweerd én dat bewoners en ondernemers nog wel vanuit het oosten het gebied in kunnen.
Waarom is er niet gekozen voor de variant van bewoners?
Het college van B en W wil de leefbaarheid van het Oude Dorp zo goed mogelijk verbeteren. Het college doet dat onder andere door het weren van zo veel mogelijk doorgaand verkeer en tegelijkertijd het Oude Dorp voor bewoners en ondernemers maximaal bereikbaar te houden. Met de variant van de verzinkbare palen gaat dat beter dan met de variant van de bewoners.
Waarom deze variant? Daar hebben we niet op kunnen stemmen op de informatieavond. Terwijl daar werd gezegd dat er een keuze zou worden gemaakt uit de voorgelegde varianten.
Op de informatieavond en uit de inspraakreacties bleek dat geen enkele verkeersvariant de voorkeur had. Meest genoemde kritiekpunt was de verslechtering van de bereikbaarheid. Daarom heeft de gemeente naar een variant gekeken, waarbij de bereikbaarheid voor bewoners en ondernemers zou verbeteren.
Door ontheffingen te verstrekken aan bewoners en ondernemers kunnen zij hun woning of onderneming blijven bereiken, terwijl het doorgaande verkeer wordt geweerd. Een veelgenoemde oplossing was de zogenaamde bloembakkenvariant. Deze wordt als niet wenselijk gezien door de gemeente. Door deze oplossing kan doorgaand verkeer niet geweerd worden en verwacht de gemeente gevaarlijke situaties als gevolg van ‘uitwijkmanoeuvres’ door fietsers, scooters en auto’s.