Inkomensvoorzieningen en corona
Op deze pagina vindt u informatie over de (gewijzigde) dienstverlening van Werk en Inkomen, Minimaregelingen en Schuldhulpverlening.
Amstelveenloket
Voor vragen over zorg, welzijn, inkomensondersteuning en jeugdhulp kunt u terecht bij het Amstelveenloket. Wij zijn telefonisch bereikbaar via (020) 540 49 11 of via de mail: amstelveenloket@amstelveen.nl. Wilt u in uw e-mail uw telefoonnummer vermelden? Dan kunnen wij u sneller van dienst zijn.
De wachttijd bij de telefoon is langer dan gebruikelijk. De gemeente vraagt uw begrip hiervoor.
Werk en Inkomen
U ontvangt momenteel een uitkering van de gemeente Amstelveen
U kunt contact opnemen met uw klantmanager zoals gebruikelijk.
Uw inkomen valt weg en u bent GEEN zelfstandige
Als u een uitkering wilt aanvragen, dan kunt u dit per e-mail aangeven bij klantmanager@amstelveen.nl
De intake die normaal gesproken op het Werkplein wordt gedaan, gebeurt nu telefonisch. Het is dus belangrijk dat u een telefoonnummer in uw mail vermeldt.
Als na het gesprek blijkt dat er mogelijk recht is, wordt u geïnformeerd dat u de volgende dag langs kunt komen, tussen 10.00 en 11.00 uur, op het Werkplein. Een of twee collega’s zijn daar dan om u te identificeren. U moet een geldig legitimatiebewijs (ID of paspoort, geen rijbewijs) tonen. Indien u een partner heeft, moet u zich beiden legitimeren. Alleen laten zien is voldoende. Wij maken er geen kopie van (fysiek contact beperken).
Vervolgens krijgt u een aanvraagpakketje mee en kunt u alle papieren bij elkaar zoeken.
De aanvraag kan daarna ingeleverd worden.
Uw inkomen valt weg en u bent zelfstandige
Zie de uitgebreide informatie hierover op de pagina Tijdelijke inkomensvoorziening en bedrijfslening zelfstandigen.
Werkplein
Heeft u vragen over werk of het vinden van werk? Stuur dan een mail met uw vraag naar werkpleinaa@amstelveen.nl . Bent u al bekend met het Werkplein? Neem dan via mail of telefonisch contact op met uw contactpersoon. Afspraken die normaal gesproken op het Werkplein plaatsvinden, gebeuren nu telefonisch. Het is dus belangrijk dat u een telefoonnummer in uw mail vermeldt.
Regelingen voor inwoners met een laag inkomen / Onvoorziene kosten
Meer informatie over ondersteuning aan inwoners met een laag inkomen kunt vinden op de pagina voorzieningen minima.
Dienstverlening Team minimaregelingen
Vanwege de omstandigheden is het mogelijk dat de wachttijden voor aanvragen voor bijzondere bijstand en minimaregelingen langer zijn dan dat u van ons gewend bent. We doen ons uiterste best om spoedeisende zaken zo snel mogelijk te behandelen.
Komende weken wordt er door ons bij het ontvangen van een aanvraag geen ontvangstbevestiging verstuurt. U kunt ervan uitgaan dat de aanvraag is ontvangen en in behandeling wordt genomen. Voor vragen zijn wij telefonisch bereikbaar.
Mensen die door de huidige omstandigheden problemen ervaren, kunnen telefonisch contact opnemen met het Amstelveenloket. Wij doen ons best om samen naar een oplossing te zoeken.
Speciale actie voor kinderen met een Amstelveenpas
Kinderen kunnen met de Amstelveenpas korting krijgen op culturele activiteiten. Zoals het Bostheater, de Schouwburg en het Poppentheater. Omdat het nu niet mogelijk is deze activiteiten te ondernemen hebben wij besloten om alle gezinnen met kinderen die in het bezit zijn van een Amstelveenpas een eenmalige bedrag over te maken van € 25,-.
Schulden/schuldhulpverlening
Algemene informatie over schuldhulpverlening vindt u op pagina Schuldhulpverlening.
Intakegesprekken
Het oppakken van nieuwe intakes is voorlopig beperkt mogelijk. Wij maken hierbij de afweging op basis van capaciteit en spoed. De personele bezetting zal op termijn waarschijnlijk gevolgen hebben voor de wachttijden voor cliënten die een aanvraag voor schuldhulpverlening hebben gedaan. Wij zullen de cliënten die wij niet binnen acht weken kunnen spreken, actief benaderen.
Inkomensbeheer
Hiervoor geldt dat de betalingen gewoon doorlopen. Onze bank verwerkt het betalingsverkeer zoals normaal.
Rechtbank
Rechtbanken in Nederland verlenen momenteel een beperkte dienstverlening. Moratorium, dwangakkoord- en Wsnp verzoeken worden niet ingepland en niet behandeld.
Met de meeste deurwaarderskantoren hebben wij inmiddels afspraken gemaakt dat zij voorlopig niet ontruimen. Verder is de richtlijn van de rechtbank Amsterdam dat de werking van moratoriums doorloopt zolang de lopende huur wordt voldaan. Als u onverhoopt te maken krijgt met een woningontruiming bij een van uw cliënten, verzoeken wij u dat zo spoedig mogelijk te melden.