Rekenkamercommissie
Wat doet de rekenkamercommissie en wie zitten er in?
Elke gemeenteraad heeft de plicht om een rekenkamer of een rekenkamerfunctie in te stellen. In Amstelveen is gekozen voor een rekenkamerfunctie (de rekenkamercommissie). De rekenkamercommissie bestond tot 1 augustus 2023 uit drie externe leden (inclusief de voorzitter) en twee interne leden (raadsleden). Met het aflopen van de zittingstermijn van twee van de externe leden, bestaat de rekenkamercommissie voor het restant van 2023 uit een extern lid (tevens voorzitter) en twee raadsleden.
Taken
De hoofdtaak van de rekenkamercommissie is om te onderzoeken of het gevoerde gemeentelijke beleid doelmatig, doeltreffend en rechtmatig is uitgevoerd. Met andere woorden, is het gestelde beleidsdoel bereikt en is dat bereikt met een minimum aan kosten en inspanningen? In onderzoeken beantwoordt de rekenkamer de vraag of het geld van de gemeente zinnig, zuinig en zorgvuldig is besteed. De rekenkamercommissie controleert niet de boekhoudkundige jaarrekening, dit doet de accountant.
Onderwerpen van onderzoek
De rekenkamercommissie stelt zelf de onderwerpen vast waar onderzoek naar wordt gedaan. De raad kan wel een verzoek voor een onderzoek indienen bij de rekenkamercommissie, maar deze is niet verplicht dat onderzoek uit te voeren.
Samenstelling rekenkamercommissie
Functie | Naam | Partij |
---|---|---|
Voorzitter, extern lid | Geert van der Velden | |
Raadslid | Saloua Chaara | D66 |
Raadslid | Michel Becker | Actief voor Amstelveen |
De functionaris gegevensbescherming van de Rekenkamercommissie Amstelveen is bereikbaar via telefoonnummer (020) 540 49 11.
Verordening
De wettelijke bepalingen met betrekking tot een rekenkamer uit de gemeentewet (zoals die met betrekking tot onafhankelijkheid) zijn ook van toepassing (zoals onafhankelijk onderzoek doen) op de rekenkamercommissie. Ook is er een verordening rekenkamercommissie.
Gedragscode integriteit
In februari 2009 is de Gedragscode integriteit voor de rekenkamercommissie vastgesteld.
Hieronder ziet u de nevenfuncties van het externe lid van de rekenkamer.
Naam | Nevenfuncties |
---|---|
Geert van der Velden |
|
Toekomst
Op 1 januari 2023 is voor gemeenten en provincies de wet versterking decentrale rekenkamers in werking getreden. Door deze wijziging dienen gemeenteraden een eigen onafhankelijke (zonder raadsleden) rekenkamer in te stellen, of een gemeenschappelijke rekenkamer met andere raden, provincies of waterschappen. Deze wijziging gaat in per 1 januari 2024. Per die datum houdt de huidige rekenkamercommissie op te bestaan. U wordt via deze pagina op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen over de vorming van een nieuwe gemeentelijke rekenkamer.
Onderzoeken Rekenkamercommissie
Heeft u problemen met een ontoegankelijke pdf of een ontoegankelijk formulier? Laat het de gemeente weten via het Meldpunt Digitoegankelijkheid.