Voorwaarden gedoogbeleid Terrassen 2022
Het tijdelijke gedoogbeleid Terrassen start vanaf de heropening van de horeca terrassen tot 1 november 2022. Worden eventuele landelijke versoepelingen voor de horeca en terrassen teruggedraaid dan vervalt daarmee ook het gedoogbeleid en bijhorende terras uitbreidingen.
De ondernemers krijgen ruimte om uit te breiden op basis van door de Gemeente vooraf gestelde voorwaarden. Er vindt geen toetsing vooraf plaats. De ondernemers melden de terras uitbreiding bij de gemeente en geven middels een plattegrond en of tekening aan hoe zij de terras uitbreiding vormgeven. Deze melding wordt ingediend bij ondernemersloket@amstelveen.nl.
Op het moment dat blijkt dat niet wordt voldaan aan de vooraf gestelde voorwaarden zal de ondernemer hierop worden aangesproken en indien nodig zal er handhaving plaatsvinden op basis van het vastgestelde gedoogbeleid.
Horeca zonder terrasvergunning
Heb je geen terrasvergunning dan is een terras onder voorwaarden wel mogelijk. Na het indienen van de melding en bijhorende bijlagen wordt de aanvraag beoordeeld op zes punten: veiligheid, verkeersveiligheid, overlast, bereikbaarheid, toegevoegde waarde en kwaliteit. Vragen hierover kunt u stellen via ondernemersloket@amstelveen.nl.
Landelijke maatregelen
De tijdelijke Coronawet is in alle gevallen leidend en staat daarmee boven dit gedoogbeleid.
Voorwaarden voor uitbreiden terras
1. De ondernemer dient zich te houden aan de geldige wet- en regelgeving gebaseerd op de Tijdelijke Coronawet en dient toezicht te houden op de naleving van deze regels.
Het toezicht vindt indien mogelijk in georganiseerd verband plaats.
2. Het terras exploiteren is toegestaan mits er een reguliere exploitatievergunning met terras is afgegeven.
Dit kan een horecagelegenheid zijn met tevens een drank- en horecavergunning of alleen een exploitatievergunning met terras. De voorwaarden van de exploitatievergunning gelden ook voor de uitbreiding van het terras.
3. Het terras is ingericht conform de vastgestelde corona protocollen
De exploitant heeft conform het KHN-protocol maatregelen getroffen om 1,5 meter afstand tussen de aanwezigen te garanderen en dit ook middels informatie aan zijn of haar gasten, d.m.v. bijvoorbeeld een bord bij de entree of informatie kaarten op de tafel kenbaar heeft gemaakt. Beperkingen in opstelling van het terras zijn aangebracht om groepsvorming op het terras te voorkomen.
4. De uitbreiding van het terras is tijdelijk
De uitbreiding van de terrassen is van tijdelijke aard en is toegestaan tot en met de duur van het gedoogbeleid.
5. Omvang tijdelijk terras
De omvang van de uitbreiding is afhankelijk van de beschikbare ruimte. De uitbreiding moet passen in de omgeving en mag geen onevenredig beslag leggen op de openbare ruimte. Uitbreiding van het terras leidt niet tot te veel overlast voor de omgeving en/ of onevenredig veel belasting voor de openbare ruimte. Indien gebruik gemaakt wordt van de ruimte voor het pand van naastgelegen bewoners of ondernemers dient dit in overleg te gebeuren.
6. Plaats tijdelijk terras
Het tijdelijke terras dient zoveel mogelijk aan te sluiten op het reguliere terras indien dit niet kan is het mogelijk om bijvoorbeeld een tweede terras te plaatsen binnen het gezichtsveld van de ondernemer, mits hier voldoende ruimte voor beschikbaar is. Dit is van toepassing indien er ook alcoholische dranken geschonken worden, in verband met toezicht op alcohol gebruik.
7. Openingstijden terras
Terrassen hanteren de vastgestelde openingstijden Indien vanuit landelijke of regionale maatregelen de openingstijden worden bepaald dan zijn deze leidend.
8. Objecten
Brandkranen of andere objecten waar derden van gebruik kunnen maken dienen vrij te blijven.
9. Toestemming omgeving
Indien het terras geplaatst wordt aan of voor de gevel van een andere onderneming of woning, dan dient er een schriftelijke toestemming van deze eigenaar en of exploitant verkregen te worden.
10. Objecten die plaatsing terras beperken
Het is niet toegestaan om obstakels zoals straatmeubilair, afvalvoorzieningen, verkeersborden, fietsenrekken en dergelijke. indien deze het terras belemmeren of de objecten niet meer bruikbaar worden door plaatsing van het tijdelijke terras, zelfstandig te verwijderen. Bij voorkeur dient een oplossing gezocht te worden waarbij geen verplaatsing van dergelijke objecten nodig is.
11. Uitgifte balie op terras
De voorschriften van het reguliere terras blijven van toepassing, een uitzondering hierop is het tijdelijk toestaan van een uitgifte balie voor het terras. Deze balie is enerzijds om de gasten op het terras direct te kunnen helpen en anderzijds om afhaal producten te kunnen uitgeven, zodat men niet de horecagelegenheid moet betreden om te bestellen of af te halen. Het is alleen toegestaan om alcoholische dranken vanuit de horecagelegenheid of uitgifte balie te verstrekken voor gebruik op het terras of in de horecagelegenheid. Uiteraard alleen als men ook in bezit is van een DHW-vergunning. Etenswaren voor gebruik op het terras zijn tevens toegestaan. Installaties voor het bereiden van eten zoals BBQ’s en dergelijke die rookoverlast kunnen geven zijn in horecaconcentratiegebieden of winkelcentra niet toegestaan.
Overige producten etenswaren en alcoholvrije dranken zijn wel toegestaan om mee te nemen, zowel bij zaken met een DHW-vergunning of alleen een exploitatievergunning met terras.
Verkeer
12. Doorgang hulpdiensten
Bij de uitbreiding van de terrassen is het van belang dat de hulpdiensten niet gehinderd worden en dat er een doorgang vrij blijft van minimaal 3,5 meter.
13. Toegankelijkheid
Een uitbreiding van een terras kan ook plaats vinden in voetgangersgebied. Belangrijk is dat de voetgangers, rolstoelers en scootmobiels er nog steeds langs kunnen. Dit kan betekenen dat er de mogelijkheid is om langs het terras te lopen of erdoorheen. Conform de RIVM-regels dient er dan een doorgang van minimaal 1,5 meter afstand van het terras voor het langslopende publiek gehandhaafd te blijven. De doorgang dient ook een minimale breedte te hebben van 3 meter zodat men elkaar op voldoende afstand kan passeren.
14. Aanvraag terrassen horecaconcentratiegebieden
De gemeente Amstelveen telt drie horecaconcentratie gebieden (Stadshart, Oude Dorp, en Amstelzijde). Voor deze horeca concentratiegebieden heeft de gemeente een tekening opgesteld waarin de routes voor de hulpdiensten staat aangeven. De plannen van de ondernemers dienen hierop aan te sluiten.
In de horeca concentratiegebieden dienen de ondernemers de plannen voor terrassen uitbreiding zoveel mogelijk onderling af te stemmen. In de plannen geven ze aan hoe ze de terrassen gaan uitbreiden op basis van het gedoogbeleid en het corona protocol. Aanvullende voorwaarde is ook dat wordt aangegeven hoe voor draagvlak is gezorgd in de omgeving. Voorkomen moet worden dat de uitbereidingen dusdanig groot zijn dat er binnen een horeca concentratiegebied (in de praktijk) één groot terras ontstaat/ dreigt te ontstaan. Elke ondernemer is verantwoordelijk voor en aanspreekbaar op de eigen terras uitbreiding.
Belangrijk aandachtspunt is de fontein in het stadshart. In overleg met de gemeente dient bepaald te worden welke periode deze gebruikt mag worden voor de uitbreiding van terrassen.
15. Vrijdagmarkt Stadsplein
De uitbreiding van de terrassen dient dusdanig te worden ingericht dat de vrijdagmarkt binnen de huidige contouren doorgang kan vinden. Dit kan ook betekenen dat de uitbreiding van de terrassen tijdelijk wordt opgeruimd. Op het moment dat het voor evenementen noodzakelijk is dient ook de uitbreiding van het terras tijdelijk te worden opgeruimd.
16. Meldplicht
Elke uitbreiding van terrassen wordt gemeld bij de gemeente. De voorafgaande melding is een voorwaarde om onder gebruikmaking van het Gedoogbeleid het terras te mogen uitbreiden. De melding dient voorzien te zijn van een tekening waarop het huidige terras de uitbreiding en de maatvoering is opgenomen, waaruit blijkt dat de vereiste doorloopruimte of vrije ruimten voor hulpdiensten blijft gewaarborgd. Zo nodig voorzien van digitale foto’s. Tevens dienen obstakels te zijn ingetekend.
Voor wat betreft de horecaconcentratiegebieden wordt er een Quick scan uitgevoerd in hoeverre wordt voldaan aan de richtlijnen vanuit het gedoogbeleid. Waaronder de toegang voor hulpdiensten.
17. Overkappen terras
Vanuit de gemeente volgen wij de landelijke en regionale voorschriften voor het overkappen van het terras. Het is nu nog onvoldoende duidelijk wat er mogelijk is voor wat betreft overkappen van het terras. Parasols zijn in ieder geval toegestaan. Indien hierover meer duidelijk is zal het beleid hierop worden aangepast.