Kam Lau over werken voor Amstelveen
Kam Lau is 41 jaar en adviseur externe inhuur & contractmanagement bij de gemeente Amstelveen.
Hoe ben je bij de gemeente Amstelveen terecht gekomen?
“Ik was consultant bij een internationale organisatie. Daarna heb ik als Project Management Office (PMO) manager in de maritieme sector gewerkt. Ik had veel plezier in dit werk, maar moest hiervoor ook veel reizen. Dat werd steeds lastiger te combineren met een gezin, sporten en andere hobby’s. Ik ging op zoek naar een nieuwe functie met veel verantwoordelijkheid en uitdaging, maar ook met een betere werk- en privébalans. Een baan waarbij ik (in)direct kan bijdragen aan de samenleving. Die vond ik in Amstelveen, de stad waar ik zelf sinds mijn studententijd woonde. In 2019 heb ik de overstap gemaakt naar de gemeente Amstelveen. ”
Kun je kort uitleggen wat je zoal doet?
“Ik geef advies over het inkopen van extern personeel (inhuur) en hoe je dit doet binnen de regels van de aanbestedingswetgeving. Ook ben ik betrokken bij contracten met leveranciers en de optimalisatie van het contractmanagement.”
Hoe bevalt het werken voor Amstelveen?
“Heel goed. Ik ben regisseur van mijn eigen functie. Waar ik eerst vooral operationele, administratieve taken had, heb ik daar zelf een adviseursfunctie van kunnen maken. Ik kreeg daar ook alle ruimte voor. Nu geef ik gevraagd en ongevraagd advies aan collega’s en heb ik daarmee ook een signalerings- en waakhondfunctie. Zie ik dat er iets misgaat met een contract of inhuur van collega’s, dan grijp ik in. Als je wilt, kun je jezelf ontplooien bij de gemeente. Kansen die nog niet bestaan, kun je zelf creëren.”
"Ik ben regisseur van mijn eigen functie."
Wat valt je op?
“De gemeente is lang niet zo ambtelijk als de buitenwereld soms denkt. De arbeidsethos in Amstelveen is sterk en vergelijkbaar met commerciële organisaties. Ik heb veel ambitieuze collega’s die net zo hard werken als ikzelf. En dat is goed, want dienstverlening, creativiteit en snelheid maken is óók voor een gemeente belangrijk. Als medewerker profiteer je hier ook van. Veel organisaties zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de snelheid waarmee hybride werken binnen Amstelveen is geregeld. Hierdoor is er veel ruimte ontstaan om het werk voor jezelf zo efficiënt mogelijk in te delen. Je bepaalt grotendeels zelf waar je werkplek is.”
Wat vind je van de gemeente Amstelveen als werkgever?
“Ik ben trots om te werken voor Amstelveen. Ik houd van de open cultuur. Iedereen is benaderbaar. Verder zijn de voorzieningen zeer goed: lekkere koffie en thee, (elektrische) dienstfietsen voor als je op klantbezoek gaat, veel fietsenrekken, een doucheruimte, een laptop en mobiele telefoon. Ook vind ik het fijn dat er aandacht is voor diversiteit en inclusiviteit. Hiervoor zit ik zelf ook in de stuurgroep. Iedereen is gelijkwaardig en voor iedereen zijn er kansen, maar je moet er natuurlijk wel zelf ook wat voor doen. Daarnaast worden er veel sociale activiteiten georganiseerd, bijvoorbeeld door de JAAA (Jonge Ambtenarennetwerk Amstelveen Aalsmeer) en de personeelsvereniging. Ook zijn er activiteiten per team, afdeling of zelfs voor de hele organisatie. Dat stimuleert de sociale contacten. De gemeente is niet klein, zo’n evenement draagt bij om andere collega’s te leren kennen.”
Wat wil je meegeven aan eventuele nieuwe collega’s?
“Wees jezelf en vrees niet voor een switch van een commerciële sector naar een ambtelijke organisatie. Juist die kennis en ervaring heeft toegevoegde waarde voor de gemeente. Nieuwe ideeën en innovatie brengen Amstelveen verder. Dus: spreek je uit! Laat beloningskwesties ook niet altijd leidend zijn in je carrièrekeuzes. Natuurlijk moet het financiële plaatje kloppen, maar het is ook belangrijk om voldoening en plezier uit je werk te halen. Een goede privé- en werkbalans houd je scherp en gelukkig. Ik krijg veel energie van mijn werk voor Amstelveen.”
Kom jij ook werken voor Amstelveen? Bekijk de vacatures.