Wonen bij Schiphol
De luchthaven Schiphol is belangrijk voor de internationale concurrentiepositie van Nederland. Amstelveen is onderdeel van de Schipholregio. De luchthaven zorgt voor de nodige werkgelegenheid in de Schipholregio. Tegelijkertijd zet Schiphol de kwaliteit van het woon- en leefklimaat in diezelfde regio onder druk. Daarom zet de gemeente Amstelveen zich samen met provincies en andere gemeenten in voor een gezonde balans tussen leefbaarheid en werkgelegenheid.
Ontwikkeling van Schiphol
Economische belangen kunnen de leefomgeving onder druk zetten, op het moment dat inwoners hinder ervaren. Gemeente Amstelveen heeft in haar Position Paper Schiphol verwoord hoe de hinder van het vliegverkeer af zou moeten nemen. De gemeente Amstelveen vindt dat de overlast die Schiphol veroorzaakt moet afnemen, voordat verdere groei van het aantal vluchten bespreekbaar is. Zo wil de gemeente bijvoorbeeld vermindering van het gebruik van de Buitenveldertbaan, vermindering van vluchten in de randen van de nacht en vermindering van overlast bij baanonderhoud. De gemeente brengt haar Position Paper onder de aandacht in gesprekken met de rijksoverheid, Schiphol en de LVNL.
De Rijksoverheid heeft voor de zomer van 2020 de Ontwerp Luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. In deze nota is een beeld geschetst over de ontwikkeling van de luchthaven op de lange termijn. Vanuit de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) is namens vier provincies en 56 gemeenten, waaronder Amstelveen, een zienswijze (document) ingebracht op deze nota. De minister lijkt voor te sorteren op groei van de luchtvaart, maar onduidelijk blijft onder welke voorwaarden. Daarmee lijkt ook de afweging tussen groei en leefbaarheid uit balans. Bovendien zijn toezeggingen over verminderen van hinder nog niet nagekomen.
Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland hebben op verzoek van de minister van Infrastructuur en Waterstaat maatregelen uitgewerkt die voor minder hinder in de Schipholregio moeten zorgen. Deze maatregelen vindt u op de website Minder hinder Schiphol. Iedereen kan op deze maatregelen reageren, zolang de termijn voor het indienen van reacties nog niet verstreken is. Daarna wordt het zogenoemde Uitvoeringsplan Hinderreductie aangeboden aan de minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Omwonenden en invloed op Schiphol
De Rijksoverheid neemt uiteindelijk de besluiten over de toekomstige ontwikkeling van Schiphol. Bij de discussie over de toekomst van Schiphol zijn veel partijen betrokken. De invloed van individuele omwonenden is daarom beperkt, maar via de bewonersvertegenwoordigingen in de Omgevingsraad Schiphol kunnen omwonenden hun standpunten naar voren brengen in de brede maatschappelijke discussie over de toekomst van de luchthaven.
Omwonenden, bestuurders uit de regio en de luchtvaartpartijen op Schiphol overleggen in de Omgevingsraad Schiphol met elkaar hoe een balans mogelijk is tussen de groei van de luchtvaart en de kwaliteit van de leefomgeving. De Omgevingsraad Schiphol is daarom een belangrijk overlegorgaan. Het overlegorgaan is de opvolger van de Alderstafel en de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Schiphol.
Initiatievenfonds voor verbeteren leefomgeving Schiphol
Het initiatievenfonds van Stichting Leefomgeving Schiphol (SLS) is opgericht voor inwoners die onevenredig zwaar wordt belast door de aanwezigheid van Schiphol. SLS is op zoek naar projecten van inwoners die bijdragen aan de leefbaarheid in de buurt. Met name initiatieven die de sociale cohesie versterken sluiten aan bij de doelstellingen van SLS. Het SLS initiatievenfonds heeft al vele activiteiten (mede) mogelijk gemaakt, zoals bijvoorbeeld de uitbreiding van een EcoTuin met werkervaringsplekken voor jongeren in de bijstand en statushouders, een sprookjesconcert voor kinderen en de inrichting van een wijkatelier.
Het fonds richt zich in principe op het gebied binnen de 20KE geluidsbelastingzone, maar initiatieven met een breed publiek bereik kunnen ook in aanmerking komen. De bijdrage per project is maximaal € 10.000,-. Alle informatie over de voorwaarden voor projectideeën en contactgegevens vindt u op de website Leefomgeving Schiphol. Alleen volledig en goed onderbouwde voorstellen worden behandeld.
Het SLS initiatievenfonds is misschien dé kans om uw idee voor de buurt te realiseren.
Twee meetstations meten geluid vliegtuigen
Binnen Amstelveen zijn twee meetstations waar het geluid van vliegtuigen wordt gemeten: Bourgondische laan 32 en Parlevinker 21. Jaarlijks worden de metingen gerapporteerd. Wanneer u deze rapporten wilt inzien, kunt u kunt deze opvragen bij Jacqueline Witteman, e-mailadres j.witteman@amstelveen.nl.
Gerelateerde vragen
-
Wanneer wordt welke baan gebruikt? ({{ (accordion=='wanneer-wordt-welke-baan-gebruikt') ? 'uitgeklapt' : 'ingeklapt' }})
Amsterdam Airport Schiphol heeft vijf lange en één korte baan. Daarmee zijn veel verschillende combinaties van twee en van drie banen (en soms zelfs vier banen tegelijk) mogelijk.
Amsterdam Airport Schiphol stelt de banen van de luchthaven beschikbaar aan Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Uit de beschikbare banen bepaalt LVNL vervolgens welke banen worden aangeboden aan het vliegverkeer.
De veiligheid staat voorop bij de afhandeling van het luchtverkeer. Dat geldt ook voor het gebruik van de start- en landingsbanen. Welke banen worden ingezet, wordt bepaald aan de hand van het geluidspreferentieel baangebruiksysteem (GPBS). Het GPBS bepaalt de banen en combinaties daarvan die het veiligste zijn en daarbij de minste geluidhinder veroorzaken.
Op de website van LVNL kunt u zien welke banen op dat moment in gebruik zijn. Bijzonderheden over baangebruik, bijvoorbeeld als gevolg van onderhoud, vindt u op de website van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol.
-
Wanneer is er sprake van geluidsoverlast? ({{ (accordion=='wanneer-is-er-sprake-van-geluidsoverlast') ? 'uitgeklapt' : 'ingeklapt' }})
Of vliegtuiggeluid ervaren wordt als hinderlijk, is heel persoonlijk. Uiteraard is er wel een duidelijke relatie tussen de hoeveelheid geluid en het gevoel van overlast. De gemeente vindt het daarom belangrijk dat omwonenden inzicht krijgen in de geluidsniveaus van het vliegverkeer.
Er zijn verschillende systemen die het vliegtuiggeluid rond Schiphol meten. Hoewel de meet-technieken en -apparatuur verschillend zijn, geven deze systemen allemaal een goed beeld van de werkelijke geluidsniveaus. Op de websites van NOMOS en SENSORNET vindt u meer informatie over het gemeten vliegtuiggeluid in onze omgeving.
Klachten over geluidsoverlast
Klachten over geluidsoverlast van Schiphol kunt u indienen op de website Bewoners Aanspreekpunt Schiphol. Als centraal registratiepunt geeft BAS de signalen af aan de Luchtverkeersleiding op Schiphol (LVNL) en aan Amsterdam Airport Schiphol over de ondervonden hinder. Ook wordt over de geregistreerde klachten periodiek verslag uitgebracht aan de Omgevingsraad Schiphol.
-
Wanneer wordt de Buitenveldertbaan gebruikt? ({{ (accordion=='wanneer-wordt-de-buitenveldertbaan-gebruikt') ? 'uitgeklapt' : 'ingeklapt' }})
Bij de volgende situaties kan de Buitenveldertbaan gebruikt worden voor startend of landend verkeer:
-
Bij een windrichting uit voornamelijk oostelijke of westelijke richting in combinatie met windkracht 4 of meer en uitschieters (vlagen) hoger. Hierdoor is het naderen van of starten vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan niet mogelijk vanwege de veiligheid.
-
Bij een zicht van minder dan vijf kilometer en wolkenbasis lager dan 1000 voet. Hierdoor is het parallel naderen van of parallel starten vanaf de Polderbaan en Zwanenburgbaan niet mogelijk vanwege de veiligheid.
-
Als de wind van zuid naar noord draait en omgekeerd en er een wisseling van start- en landingsbanen plaatsvindt. Als de wind westelijk of oostelijk is, wordt dan de Buitenveldertbaan ingezet.
-
Bij onderhoud aan één van de andere banen op Schiphol.
-
Tijdens buien in de omgeving van de luchthaven. Dan zijn er vaak windvlagen, wat kan resulteren in het gebruik van de Buitenveldertbaan, omdat deze wat zijwind betreft be-ter ligt.
-
Tijdens winters weer (sneeuw en/of ijzel) kan de Buitenveldertbaan worden ingezet. In dat geval wordt de Polderbaan vaak buiten gebruik gesteld en in plaats daarvan de Buitenveldertbaan of andere banen gebruikt.
Deze opsomming is niet volledig. Er kunnen nog andere factoren zijn die het voor een veilige afhandeling van het verkeer nodig kunnen maken om de Buitenveldertbaan te gebruiken.
-