Veelgestelde vragen omwonenden en (toekomstig) bewoners
Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen rondom de transformatie van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon-werkwijk Nieuw Legmeer.
Woningen
Kan ik mijzelf al inschrijven voor een woning?
Nee, op dit moment is het nog niet zover. Zodra dit wel mogelijk is, zullen de ontwikkelaars dit via de diverse media bekend maken. De gemeente speelt hierin geen rol.
Hoe hoog is de woondruk in Amstelveen?
Er is recent onderzoek gedaan naar de woondruk onder de vijftig grootste gemeenten in Nederland. Daaruit blijkt dat binnen Amstelveen de vraag naar woningen ruim 50% hoger ligt (woondruk) dan het beschikbare woningaanbod. Met dit percentage voert Amstelveen de ranglijst aan.
Men schat nu dat er in de periode 2017-2040 ongeveer 230.000 woningen in de Metropoolregio Amsterdam bij moeten komen om te voldoen aan de extra vraag (van mensen die zich in de regio willen komen vestigen). Deze behoefte staat nog los van het huidige tekort op de woningmarkt.
De transformatie van het bedrijventerrein naar Nieuw Legmeer, kan een bijdrage leveren om de woondruk (iets) te verlagen.
Hoeveel en wat voor type woningen komen er?
Er is een woonprogramma voor 4400 woningen. Het gaat hierbij om grondgebonden woningen (dat zijn woningen met de voordeur op begane grond) en appartementen, hoog- en laagbouw. In de op 24 april 2024 door het college van B&W vastgestelde Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024 wordt een verdeling van 20-40-40 procent (sociale huur-middeldure koop of huur-dure koop of huur) genoemd.
Dat wil zeggen dat 60% van het programma betaalbare woningen zijn en 40% woningen in het dure segment.
Waarom is het aantal geplande woningen in Nieuw Legmeer het laatste jaar opgehoogd?
In de, door de gemeenteraad in 2020 vastgestelde Ontwikkelvisie, is uitgegaan van het scenario Productieve Stad met ongeveer 3.000 woningen. Dit programma is inmiddels doorgerekend en met de eigenaren van het plangebied besproken. Het bleek financieel niet haalbaar. Dit komt mede door de stijging van de energieprijzen, de sterk gestegen inflatie en de invloed ervan op de bouwkosten.
Kan je dat zo maar ophogen? Of wordt het gebied groter?
De ophoging wordt mogelijk gemaakt door slimmer gebruik te maken van de ruimte in het plangebied. We maken nu gebruik van ca. 85% van de ruimte binnen de bebouwingsmogelijkheden op een ontwikkelcluster, dat was eerst lager. Nog ca. 30% van het totale ontwikkelcluster blijft onbebouwd. Ook blijkt er veel minder behoefte aan kantoren in het gebied (waardoor meer ruimte voor woningen ontstaat) en worden de woningen iets compacter. Het gebied wordt niet groter, de gebouwen worden niet hoger, de hoeveelheid groen in de openbare ruimte en het aantal voorzieningen worden niet minder.
Waarom komen er niet meer sociale woningen?
Zowel landelijk en ook binnen Amstelveen is er grote behoefte aan allerlei soorten woningen. De gemeente wil aan starters en jonge gezinnen mogelijkheden bieden om in Amstelveen te blijven en aan ouderen om een comfortabel appartement te betrekken, dat past bij de wensen. Om die reden worden ook andere categorieën woningen in het programma opgenomen.
Door het behoud van het percentage van 20% sociale woningen in combinatie met de ophoging van het aantal te realiseren woningen van 3000 naar 4400, wordt dit type in absoluut aantal wél hoger.
Waarom is er voor een combinatie van laag- en hoogbouw gekozen?
Nieuw Legmeer moet een wijk geschikt voor jong en oud worden. Daar horen verschillende woonwensen en type woningen bij. In de uitwerking van Nieuw Legmeer zit zowel hoogbouw (maximaal zes bouwlagen met enkele hoogteaccenten), als laagbouw in het hart (vier lagen).
Komen de huizen, zoals te zien in afbeeldingen, er ook zo uit te zien?
Nu getoonde beelden zijn slechts een visualisatie en bedoeld om een idee te krijgen. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend. Naar aanleiding van de Herziene ontwikkelvisie Legmeer 2024 en het stedenbouwkundigplan wordt het concept Beeldkwaliteitsplan geactualiseerd, waarin duidelijk wordt hoe de uitstraling van de nieuwe wijk wordt.
Hoelang duurt het voordat de eerste huizen er staan?
De bouw (eerste paal) start naar verwachting in 2026. Wanneer de eerste huizen opgeleverd worden, hangt mede af van verschillende factoren zoals het bouwtempo en de weersomstandigheden.
Worden de verschillende woningen geen prooi voor beleggers?
Ook binnen Amstelveen zijn er lange wachtlijsten voor de sociale huur en zijn er te weinig woningen in de vrije sector (laag en hoog) en de middeldure koop (laag en hoog). Binnen de gemeente geldt de zogenaamde zelfbewoningsplicht: je bent dan verplicht om er zelf te gaan wonen. Voor de verschillende afspraken, zie de Woonagenda Amstelveen 2020-2023.
Hebben de inwoners binnen Amstelveen voorrang bij de nieuwe woon-werkwijk?
Bij koopwoningen geldt de wetswijziging alleen voor huizen waarvoor de koper een Nationale Hypotheek Garantie kan krijgen. De Herziene ontwikkelvisie Legmeer 2024 maakt ca. 50% betaalbare woningen mogelijk die in geval van een koopwoning worden begrensd door de NHG.
Woningbouwimpuls (WBI)
Wat houdt de WBI in?
Het Rijk helpt en stimuleert gemeenten om de woningbouw te versnellen, waarbij het Rijk verschillende instrumenten inzet. De Woningbouwimpuls (WBI) is zo'n instrument.
In februari 2021 is een aanvraag voor de rijksbijdrage op basis van de WBI aan project Nieuw Legmeer toegekend.
De nieuwe wijk
Wat maakt deze nieuwe wijk zo anders?
Nieuw Legmeer wordt stapsgewijs een nieuwe moderne Amstelveense woon-/werkwijk, geschikt voor jong en oud. De wijk wordt een stedelijke wijk waarin mensen wonen, werken en verblijven. De dagelijkse voorzieningen (zoals een basisschool, openbaar vervoer, gezondheidscentrum, supermarkt, horeca en recreatie) zijn om de hoek of op loopafstand.
Nieuw Legmeer heeft bovendien een hoge duurzaamheidsambitie op het gebied van energie, klimaat, natuurinclusief en circulair bouwen, met oog voor het veranderende klimaat en de circulaire economie. Een soortgelijke wijk bestaat nog niet binnen de gemeente Amstelveen.
Is er geen ander gebied mogelijk om huizen te bouwen?
Legmeer is de enige locatie in Amstelveen waar we op grote schaal woningen voor verschillende doelgroepen kunnen toevoegen, zonder groen te verliezen en zonder de geluidsbeperkingen van Schiphol.
Waarom is het huidige terrein niet toekomstbestendig?
Het huidige bedrijventerrein is in de jaren 70 en 80 aan de rand van de gemeente gebouwd en ligt inmiddels midden in de gemeente tussen de verschillende woonwijken. Veel van de bebouwing is inmiddels verouderd en voldoet niet meer aan de huidige en toekomstige eisen op gebied van duurzaamheid.
De wijk Nieuw Legmeer is onderverdeeld in clusters. Wat houdt dit in?
De wijk is op papier verdeeld in 21 gebieden, omdat Nieuw Legmeer vanwege de grootte ervan niet in één keer tot ontwikkeling kan worden gebracht. Deze gebieden, ontwikkelclusters genaamd, zijn bepaald op grond van de huidige wegenstructuur en andere fysieke grenzen en bestaan uit een mix van wonen, werken en voorzieningen. Elk cluster krijgt haar eigen spelregels en voorwaarden (het clusterpaspoort). Dit clusterpaspoort zal worden opgesteld na het stedenbouwkundigplan. Per cluster worden er gesprekken gevoerd met de eigenaren van de grond/panden en andere partijen om de haalbaarheid van de transformatie te onderzoeken en tot ontwikkeling en realisatie te komen.
Wordt de wijk in één keer gebouwd?
Nee, de transformatie van het huidige bedrijventerrein naar een toekomstgerichte woon-/werkwijk zal stapsgewijs plaatsvinden over een periode van 15 tot 20 jaar. Zo kan de financiële uitvoerbaarheid onder controle gehouden worden, de overlast beperkt blijven gedurende de transformatie en de bereikbaarheid gewaarborgd blijven. Bovendien kunnen dan de nieuwste inzichten voor een toekomstgerichte woon-/werkwijk meegenomen worden in de realisatie.
Welke voorzieningen komen er in de wijk?
Functie | Min. m2 BVO | Opgenomen in VO SP | Max m2 BVO |
Supermarkt | 1.800 | 1.875 | 2.100 |
Detailhandel | 800 | 800 | 3.300 |
Horeca | 200 | 200 | 1.150 |
Kantoren | 3.500 | 6.500 | |
Bedrijven | 15.000 | ||
Overige commerciële dienstverlening | 150 | ||
Basisschool (ca. 500 leerlingen) | 4.230 | ||
VO/beroepsonderwijs-locatie | 2.500 - 3.000 | ||
Overig maatschappelijk (cultuur, dienstverlening, medisch) | 4.200 |
Er komen allerlei soorten voorzieningen in de nieuwe wijk. Daarbij moet u denken aan een basisschool, gezondheidscentrum, winkels (waaronder een supermarkt), werkplekken, horeca, openbaar vervoer en parken. Allemaal op loopafstand.
Wat voor uitstraling gaat de nieuwe woon-werkwijk krijgen?
Door de unieke menging van wonen en werken en bijbehorende voorzieningen (winkels, scholen, zorg, recreatie en horeca) in combinatie met een duurzame ontwikkeling, wordt Nieuw Legmeer een wijk met toegevoegde waarde voor Amstelveen: woonruimte bereikbaar voor alle doelgroepen, duurzaam, in een innovatief stedelijk milieu met ruimte voor voorzieningen voor de stad. Nieuw Legmeer krijgt een uniek, stedelijk karakter.
Is de nieuwe wijk makkelijk bereikbaar?
Er zijn steeds meer vervoersmogelijkheden mogelijk om op de plaats van bestemming te komen. De halte Sacharovlaan wordt bijvoorbeeld dé belangrijkste (toekomstige) overstaphalte van Amstelveen-Zuid. Hier kan overgestapt worden van de Amsteltram naar de R-Net bussen tussen Aalsmeer-Amstelveen Busstation-Amsterdam en omgekeerd. De halte Sacharovlaan wordt zo een zogenaamde Mobiliteitshub waar meerdere vervoerswijzen en functies samenkomen.
Hoe wordt op Nieuw Legmeer omgegaan met parkeren?
Het doel is om “blik” (geparkeerde auto’s) te voorkomen op het maaiveld in de openbare ruimte, om de kwaliteit en leefbaarheid te vergroten. Het parkeren van auto’s vindt grotendeels plaats in (half)verdiepte parkeergarages en op een vijftal locaties in collectieve bovengrondse parkeergarages.
De parkeernormen die gaan gelden:
- Worden gebaseerd op de normen die gelden in Zone B1 Amstelveen-Noord (0,6 sociaal -1,1 incl. bezoekers).
- Deze norm kan voor woningbouw met maximaal 20% verlaagd worden: 10% door deelauto’s en/of 10% door extra fietsvoorzieningen, in combinatie met gereguleerd parkeren in omgeving en investeringen in OV.
- Daarbovenop kan door middel van dubbelgebruik het aantal benodigde parkeerplekken worden verminderd.
Welke rol speelt de verplaatsing van de gemeentewerf en het afvalbrengstation in de ontwikkeling van Legmeer?
De gemeentewerf en het afvalbrengstation passen niet in de plannen voor Nieuw Legmeer, onder andere door de zogenoemde milieu hindercirkels. De verplaatsing van het afvalbrengstation en de gemeentewerf brengt kosten met zich. Deze worden deels gedekt vanuit de gemeentelijke algemene reserve, het project zelf en vanuit de WBI. Omdat deze verplaatsing flinke investeringen met zich meebrengt, is het advies aan de gemeenteraad om hiermee pas te starten als duidelijk is dat er meerdere clusters (drie of meer) tot ontwikkeling gaan komen
Welke rol speelt de verplaatsing van de gemeentewerf en het Afvalbrengstation in de ontwikkeling van Legmeer?
De gemeentewerf en het Afvalbrengstation passen niet in de plannen voor Nieuw Legmeer, onder andere door de zogenoemde milieu hindercirkels.
De verplaatsing van het Afvalbrengstation en de gemeentewerf brengt kosten met zich. Deze worden deels gedekt vanuit de algemene reserve, het project zelf en vanuit de WBI. Omdat deze verplaatsing flinke investeringen met zich mee brengt, is het advies aan de gemeenteraad om hier mee te starten als duidelijk is dat er meerdere clusters (drie of meer) tot ontwikkeling gaan komen.
Waar naartoe worden de gemeentewerf en het Afvalbrengstation verplaatst?
Het is de bedoeling om beide gemeentelijke instellingen te verhuizen naar het nieuw te bouwen Bedrijvencentrum Amstelveen Zuid (BTAZ).
Ik wil graag meedenken over de nieuwe wijk, hoe kan dat?
Op verschillende momenten in de planvorming wordt participatie georganiseerd. Van 29 mei tot en met 30 juni 2024 ligt het Voorlopig Ontwerp stedenbouwkundig plan Nieuw Legmeer ter inzage en worden er inloopavonden georganiseerd voor eigenaren, ondernemers en omwonenden.
Duurzaamheid
Wat zijn de ambities voor duurzaamheid in Nieuw Legmeer?
Nieuw Legmeer heeft de ambitie om de energieneutrale wijk van Amstelveen te worden met oog op het veranderende klimaat en de circulaire economie. Gezien de hoge bebouwingsdichtheid is een integrale benadering van de verschillende onderwerpen vereist, waarbij regie in de ruimte van zowel de boven- als ondergrond noodzakelijk is om daadwerkelijk de ambities waar te maken. De ambities worden, naast gemeentelijk beleid, ingegeven door landelijke en Europese regelgeving. Een overgang naar een duurzame energievoorziening en een klimaatadaptieve inrichting is belangrijk om te anticiperen op klimaatverandering.
Hoeveel kosten de duurzaamheidsambities?
De kosten van duurzaam bouwen zijn een integraal onderdeel van de bouwkosten. De exacte kosten zijn nu nog niet in te schatten, maar worden straks beschreven in verschillende document, zoals het Bodemenergieplan en de Leidraad Duurzaam Bouwen.