Veelgestelde vragen ondernemers
Op deze pagina vindt u antwoorden op vragen rondom de transformatie van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon-werkwijk Nieuw Legmeer.
Transformatie Legmeer
Waarom moet het huidige bedrijventerrein worden aangepast?
Het huidige bedrijventerrein is gebouwd in jaren zeventig en tachtig aan de rand van de gemeente. Het ligt nu tussen verschillende woonwijken. Veel van de bebouwing is inmiddels verouderd en voldoet niet meer aan de huidige en toekomstige eisen op gebied van duurzaamheid.
Zowel landelijk en ook binnen onze gemeente is er grote behoefte aan woningen. Men schat nu dat er in de periode 2017-2040 ongeveer 230.000 woningen in de Metropoolregio Amsterdam bij moeten komen om te voldoen aan de extra vraag (van mensen die zich in de regio willen komen vestigen). Deze behoefte staat nog los van het huidige tekort op de woningmarkt. De gemeente wil o.a. aan starters en jonge gezinnen mogelijkheden bieden om in Amstelveen te blijven en aan ouderen om een comfortabel appartement te betrekken.
Legmeer is nog de enige locatie binnen de bebouwde kom waar grootschalige woningbouw voor verschillende doelgroepen mogelijk is. Het Luchthaven Indelingsbesluit (LIB) geeft geen belemmeringen voor dit gebied
Welke bedrijven mogen blijven en welke moeten weg?
Op dit moment kunnen we hier nog geen passend antwoord op geven. Het bedrijventerrein is in het bezit van een groot aantal eigenaren, ieder met zijn eigen toekomstplannen en visie. In de Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024 staat hier meer informatie over.
Als er vijftien jaar gewerkt wordt, betekent dit vijftien jaar bouwoverlast voor omwonenden en bedrijven. Hoe denkt de gemeente dit te minimaliseren?
De transformatie zal de nodige overlast geven. Dit geldt voor zowel de huidige en toekomstige bewoners als de bedrijven die actief zijn en/of blijven in Legmeer. De verkeersstromen voor het bouw-, werk- en woonverkeer worden zo veel mogelijk gescheiden en de bouw wordt in verschillende fases uitgevoerd.
Waarom is het aantal geplande woningen in Nieuw Legmeer het laatste jaar opgehoogd?
In de door de gemeenteraad in 2020 vastgestelde Ontwikkelvisie Legmeer 2020 is uitgegaan van het scenario Productieve Stad met ongeveer 3.000 woningen. Dit programma is doorgerekend en met de eigenaren van het plangebied besproken. Het bleek financieel en ruimtelijk niet haalbaar. Dit komt mede door de stijging van de energieprijzen, de sterk gestegen inflatie en de invloed ervan op de bouwkosten.
Om het plan wel haalbaar te maken is onder andere het aantal woningen verhoogd naar 4400. Verder zijn aanpassingen gedaan aan het aantal m2 werkgelegenheid en aan de hoofdstructuur van wegen/water/groen.
Is de gemeente zelf grondeigenaar binnen Legmeer?
Ja, de gemeente is onder andere eigenaar van het Afvalbrengstation en de gemeentewerf. In de rest van Legmeer heeft de gemeente geen eigen grond, afgezien van de openbare ruimte zoals wegen, groen en water.
Hoeveel bedrijven zitten er nu in Legmeer?
Er zijn meer dan 130 eigenaren (waaronder de gemeente) en het gebied kent meer dan 200 bedrijven en instanties. Al deze eigenaren, ondernemers en huurders van de bedrijfspanden hebben hierin verschillende belangen.
Wanneer gaat de eerste schop de grond in?
De bouw start naar verwachting in 2026.
Hoelang duurt de volledige transformatie naar de nieuwe situatie?
Dat is niet precies te zeggen, maar vooralsnog wordt uitgegaan van een transformatie van zo’n vijftien jaar.
Waar worden de gemeentelijke werf en het afvalbrengstation naartoe verplaatst?
Het is de bedoeling om beide gemeentelijke instellingen te verhuizen naar het nieuw te bouwen Bedrijvencentrum Amstelveen Zuid (BTAZ).
Nieuw Legmeer
De wijk Nieuw Legmeer is onderverdeeld in clusters. Wat houdt dit in?
De wijk is op papier verdeeld in 21 gebieden, omdat Nieuw Legmeer vanwege de grootte ervan niet in één keer tot ontwikkeling kan worden gebracht. Deze gebieden, ontwikkelclusters genaamd, zijn bepaald op grond van de huidige wegenstructuur en andere fysieke grenzen en bestaan uit een mix van wonen, werken en voorzieningen. Elk cluster krijgt haar eigen spelregels en voorwaarden (het clusterpaspoort). Dit clusterpaspoort zal worden opgesteld na het stedenbouwkundigplan. Per cluster worden er gesprekken gevoerd met de eigenaren van de grond/panden en andere partijen om de haalbaarheid van de transformatie te onderzoeken en tot ontwikkeling en realisatie te komen.
Wat wordt er besproken met de grondeigenaren in Nieuw Legmeer?
De gemeente is al een tijd met de eigenaren van het bedrijventerrein in gesprek, om gezamenlijk tot een haalbaar plan te komen. En stapsgewijs te bouwen aan de transformatie naar een woon-/werkwijk. De door de gemeenteraad vastgestelde Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024 en de vrijgegeven concepten beeldkwaliteitsplan, programmatisch kader en de Leidraad duurzaam bouwen zijn de basis van deze overleggen.
Komen alle werkplekken in Nieuw Legmeer op de begane grond?
Nee, dat hoeft niet. Er zijn ook bedrijven of kantoren op (meerdere) verdiepingen mogelijk.
Hoe is de wijk te bereiken?
De gemeente zet in op een bereikbare woon-werkwijk. De halte Sacharovlaan wordt bijvoorbeeld dé belangrijkste (toekomstige) overstaphalte van Amstelveen-Zuid. Hier kan overgestapt worden van de Amsteltram naar de R-Net bussen tussen Aalsmeer-Amstelveen Busstation-Amsterdam en omgekeerd. De halte Sacharovlaan wordt zo een zogenaamde Mobiliteitshub waar meerdere vervoerswijzen en functies samenkomen.
Waar kunnen klanten en bezoekers in Nieuw Legmeer parkeren?
Bezoekers van Nieuw Legmeer kunnen (net als bewoners) parkeren in de parkeergarages. Op straat komen alleen plekken voor halen- en brengen bij de school, voor hulpdiensten en voor laden en lossen voor bijvoorbeeld pakketbezorging of verhuizingen.
Zijn werkruimtes binnen Nieuw Legmeer koop of huur?
Daar gaat de gemeente niet over. Waarschijnlijk zal het mogelijk zijn om werkruimte zowel te kopen als te huren. Dit is echter afhankelijk van de ontwikkelende partij dan wel de eigenaar van de grond.
Hoe ziet het vervolg van de gesprekken er in de komende periode uit?
De gemeente blijft in gesprek met de marktpartijen over de ontwikkeling van Nieuw Legmeer. In mei en juni 2024 was participatietraject over het voorlopig ontwerp Stedenbouwkundig Plan. In Q4 2024 wordt naar verwachting een definitief Stedenbouwkundig Plan en business case opgesteld en voorgelegd aan de gemeenteraad. In Q4 2025 wordt vervolgens het omgevingsplan (o.a. met een exploitatieplan/kostenverhaalregels en een definitief beeldkwaliteitsplan) voorgelegd aan de gemeenteraad.
Meer informatie
Meer informatie vindt u op de pagina Uitgelicht onder Project Legmeer.