Amina Kadum over werken voor Amstelveen
Amina Kadum is 25 jaar en beleidsadviseur jeugd bij de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer.
Hoe ben je bij de gemeente Amstelveen terechtgekomen?
“Ik heb net mijn master Youth, Education and Society aan de Universiteit Utrecht afgerond. Hiermee ben ik gespecialiseerd in maatschappelijke vraagstukken gericht op jongeren. Tijdens mijn zoektocht naar een baan zag ik de vacature voor beleidsadviseur jeugd bij de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer. Deze vacature sprong er voor mij uit, omdat ik denk dat ik vanuit deze rol het leven van groepen jongeren echt kan verbeteren. Vooral de focus op preventie sprak mij aan. Bij deze functie richt ik mij niet op het verhelpen van problemen, maar op het voorkomen hiervan. Bij de sollicitatiegesprekken bleek niet alleen de functie, maar ook de organisatie goed bij mij te passen. De teamleider is heel open en benaderbaar en ook de andere collega’s die ik sprak zijn bevlogen, spontaan en behulpzaam. Daar kwam bij dat het raadhuis niet stoffig is, maar groen en modern. De koffie is lekker en het ruikt hier lekker fris. Dat maakt dit voor mij de ideale werkplek.”
Wat doe je zoal?
“Ik analyseer de jeugdproblemen en maak plannen om te voorkomen dat kwetsbare jongeren (verder) in de problemen komen. Daarbij maak ik ook afspraken over de concrete uitvoering en maak ik de resultaten van het beleid zichtbaar. Belangrijk onderdeel van mijn werk is dan ook het opbouwen en onderhouden van relaties met (jeugd)organisaties. En natuurlijk met de collega’s binnen de gemeenten in de uitvoerende teams. Ik ben mij volop aan het inwerken. Ik richt me nu op de mentale gezondheid van jongeren en het inzetten van digitale middelen bij jongerenwerk. Straks ga ik ook aan de slag met de projecten Jongeren Op Gezond Gewicht en Kansrijke start. De eerste 1.000 levensdagen van een baby zijn cruciaal voor een goede start. Door hierin te investeren kunnen we fysieke en mentale problemen op latere leeftijd voorkomen.”
Hoe bevalt het om te werken voor Amstelveen en Aalsmeer?
“Ik ben heel tevreden met mijn keuze voor deze baan. Het persoonlijke contact met collega’s en jeugdhulporganisaties vind ik fijn. Er wordt veel oplossingsgericht gewerkt: we focussen niet op het probleem, maar zijn zoekende in wat er ingezet kan worden om problemen op te lossen. Of beter: te voorkomen. Dat past goed bij mij. Ik kan hier hard werken, de dagen vliegen voorbij. Ik heb ook de vrijheid om zelf prioriteiten te stellen en kan het aangeven wanneer een onderwerp mij minder goed ligt. Dan pakt een collega dit op. Er is ruimte voor mijn initiatieven en ideeën en deze worden ook serieus genomen en gewaardeerd, ook al ben ik nieuw in de gemeentewereld. Kortom, ik merk dat mijn werk en ideeën gewaardeerd worden. ”
“Mijn werk en ideeën worden gewaardeerd.”
Wat vind je van de gemeente Amstelveen als werkgever?
“Toen ik vrienden en familie vertelde dat ik voor de gemeenten Amstelveen en Aalsmeer ging werken was de eerste reactie: ‘de gemeente is een fijne werkgever’. Mijn ervaring is dat dit klopt! De arbeidsvoorwaarden zijn heel goed. Naast het maandsalaris bouw ik Individueel Keuzebudget op. Dat is een leuke extra! Ik heb een mobiele telefoon en laptop en kan de helft van de week thuiswerken. Daarnaast merk ik dat er veel aandacht is voor een goede werk- en privébalans. De standaard werkweek bij een fulltime contact is 36 uur, daarmee ben ik om de vrijdag vrij. Ik werk van 7.30 tot 16.00 uur, waardoor ik files vermijd. En als ik een privé afspraak heb, kan ik makkelijk mijn werk eromheen plannen.”
Wat wil je meegeven aan eventuele nieuwe collega’s?
“De gemeente Amstelveen is een enorme organisatie. Neem de tijd om deze te leren kennen. Er zijn veel afdelingen en mensen die verantwoordelijk zijn voor verschillende taken. Ik ben zelf nog bezig met het leren kennen van de organisatie. Mijn collega’s gaven aan dat inwerken een jaar duurt, dus gun jezelf dat jaar en blijf vragen stellen! Wanneer je je draai hebt gevonden kun je ontzettend waardevol werk verrichten en het verschil maken.”
Of bekijk de alle vacatures.