Privacyverklaring Wet Politiegegevens (Wpg)

Bij de uitvoering van bepaalde taken kan het nodig zijn dat de gemeente uw politiegegevens gebruikt. Dit komt voor bij buitengewoon opsporingsambtenaren. In deze privacyverklaring leggen we uit over hoe de gemeente omgaat met politiegegevens.

Verschil tussen persoonsgegevens (AVG) en politiegegevens (Wpg)

De gemeente Amstelveen heeft buitengewoon opsporingsambtenaren (hierna: boa’s) in dienst. Voorbeelden van boa’s in dienst van de gemeente zijn: gemeentelijke handhavers, parkeercontroleurs en leerplichtambtenaren. Boa’s houden toezicht op de openbare orde en controleren of wetten en regels worden nageleefd. Bij overtredingen kunnen zij ook handhaven. 

Tijdens hun werk verwerken boa’s gegevens van mensen. Welke wet van toepassing is, hangt af van de taak die de boa uitvoert:

  • Toezicht houden: Als een boa persoonsgegevens verwerkt tijdens het houden van toezicht, geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
  • Politietaken: Als een boa persoonsgegevens verwerkt bij politietaken, zoals het opsporen van strafbare feiten of het handhaven van de openbare orde, dan geldt de Wet politiegegevens (Wpg). Dit zijn politiegegevens.

Beide wetten stellen eisen aan hoe gegevens worden verwerkt. Er zijn ook belangrijke verschillen, zoals:

  • De Wpg schrijft specifieke bewaartermijnen voor, terwijl de AVG dat niet doet
  • De Wpg stelt ook strengere regels voor het delen van politiegegevens met andere partijen

In deze privacyverklaring leggen we uit hoe de gemeente Amstelveen omgaat met politiegegevens. Voor informatie over hoe wij persoonsgegevens verwerken volgens de AVG, verwijzen wij u naar onze Algemene privacyverklaring.

Waarom wij politiegegevens verwerken

Boa’s en leerplichtambtenaren verwerken politiegegevens om te kunnen handhaven. Dit doen ze binnen 3 verschillende domeinen:

  • Domein 1 - Openbare ruimte: aanpak van overlast en veiligheidsproblemen in de openbare ruimte
  • Domein 2 - Milieu, welzijn en infrastructuur : handhaving rondom natuur, milieu en water
  • Domein 3 - Onderwijs: handhaving van de leerplichtwet en andere gerelateerde wet- en regelgeving

Welke politiegegevens wij verzamelen

Als we een proces-verbaal opstellen, leggen we de volgende gegevens vast:

  • Contactgegevens
  • Geboorteplaats en geboortedatum
  • Een omschrijving van het strafbare feit, inclusief tijd en plaats
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Soort identiteitsbewijs en het nummer daarvan

Als er betaald wordt voor het proces-verbaal of een betalingsregeling wordt getroffen, verzamelen we ook financiële gegevens.

Waarom wij politiegegevens mogen opvragen en gebruiken

De Wpg geeft verschillende doelen waarvoor wij politiegegevens mogen verwerken. De 3 genoemde domeinen verwerken politiegegevens op basis van artikel 8 van de Wpg. Dit betekent dat wij politiegegevens alleen verwerken voor het uitvoeren van de dagelijkse politietaak. We verwerken alleen politiegegevens die nodig zijn en de verwerking moet passen bij het doel. Daarbij houden we zoveel mogelijk rekening met uw privacy.

Hoe lang wij persoonsgegevens bewaren

In de Wpg staan wettelijk bepaalde termijnen voor hoe lang politiegegevens bewaard mogen worden. Als deze termijn is bereikt, worden de persoonsgegevens definitief gewist.  

Hoe wij politiegegevens beveiligen

Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om de politiegegevens te beschermen tegen verlies of onrechtmatige verwerking.

Uw rechten op basis van de Wpg

Recht op inzage

Als betrokkene heeft u het recht om schriftelijk een verzoek in te dienen. U kunt informatie vragen over:

  • Hoe uw politiegegevens worden verwerkt
  • Inzage in uw gegevens
  • Het doel en de wettelijke basis van de verwerking
  • Welke soorten politiegegevens worden verwerkt
  • Of uw gegevens in de afgelopen vier jaar zijn gedeeld, en met wie (zoals andere organisaties of landen)
  • Hoe lang uw gegevens worden bewaard, of hoe die termijn wordt bepaald
  • Waar uw gegevens vandaan komen, als dat bekend is

De gemeente reageert binnen 6 weken op uw schriftelijke verzoek. Bij een inzageverzoek nodigen wij u uit om langs te komen op het raadhuis om uw gegevens in te zien.

Andere rechten

Daarnaast mag u vragen om:

  • Correctie van onjuiste gegevens
  • Verwijdering van gegevens
  • Afgeschermde verwerking van bepaalde gegevens

Verzoek indienen

U kunt uw verzoek online indienen met het formulier Aanvraag inzage politiegevens. Log in met uw DigiD, zodat wij zeker weten dat u de juiste persoon bent. Geef duidelijk aan wat uw verzoek is. De gemeente geeft binnen 4 weken schriftelijk aan wat er met uw verzoek gebeurt.

Let op: uw verzoek wordt niet altijd toegekend. Er zijn uitzonderingen, bijvoorbeeld als:

  • Het verzoek een lopend onderzoek of rechtszaak belemmert
  • Het voorkomen van strafbare feiten in gevaar komt
  • De rechten van andere personen worden geschaad

Meer hierover leest u in artikel 27 van de Wet politiegegevens.

Verzoek indienen

Verzoek indienen

Contact bij vragen of klachten

Voor vragen over de verwerking van uw gegevens kunt u contact opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming (FG) via fg@amstelveen.nl.

Bent u niet tevreden met hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens? Neem dan eerst contact op met de Functionaris Gegevensbescherming. Komt u er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dit is de landelijke toezichthouder voor gegevensbescherming.