Aanmeld- en registratieplicht voor handelaren en opkopers

Algemeen

Bent u handelaar of opkoper van tweedehands goederen? Dan bent u verplicht om u aan te melden bij de gemeente via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Wat u in- en verkoopt moet u bijhouden in het Digitaal Opkopers Register (DOR). Zo helpt u mee om te voorkomen dat gestolen spullen worden doorverkocht.

Dit moet u weten

  • Via het Digitaal Opkopers Loket (DOL) meldt u zich aan als opkoper of handelaar
  • Na uw aanmelding in het DOL ontvangt u een link naar het Digitaal Opkopers Register (DOR)
  • In het opkopersregister houdt u informatie bij over wat u heeft ingekocht en verkocht. U moet onder andere de datum van aankoop, productomschrijving (merk, type, serienummer), koopprijs en gegevens van de aanbieder vastleggen
  • Goederen die u moet registreren zijn bijvoorbeeld fietsen, auto’s, laptops, sieraden, kunstvoorwerpen en elektronica
  • Het DOR is gekoppeld aan het systeem van de politie. Staat een product als gestolen geregistreerd? Dan krijgt de politie automatisch een melding
  • Via de website Stopheling kunt u zelf controleren of een aangeboden product als gestolen geregistreerd staat

Contact

Voor vragen over het Digitaal Opkopers Loket kunt u terecht op de website van het het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV). Heeft u andere vragen? U kunt telefonisch contact met ons opnemen via 020 540 49 11.