Veilig e-mailen met de gemeente via Zivver
De gemeente Amstelveen gebruikt Zivver om privacygevoelige en vertrouwelijke informatie veiliger te versturen via e-mail. U heeft geen account nodig om berichten die via Zivver verstuurd zijn te openen of te beantwoorden.
Voorbeelden van privacygevoelige en/of vertrouwelijke informatie zijn:
- gegevens over uw gezondheid;
- gegevens over uw financiële situatie, bijvoorbeeld inkomensgegevens;
- unieke identificatienummers, zoals een burgerservicenummer.
Zivver voorkomt dat gevoelige informatie in verkeerde handen valt door de e-mail en verbinding te versleutelen. Het is daardoor niet mogelijk om het bericht onderweg te 'stelen', zodat iemand anders dan de ontvanger het bericht kan lezen. Zivver verstuurt nooit reclame.
Bericht openen via Zivver
Heeft u van de gemeente een e-mail ontvangen via Zivver? U opent dit bericht door in de e-mail op het blauwe vlak met de tekst ‘open bericht’ te klikken. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar de beveiligde webpagina van Zivver. Soms moet u op deze pagina ook nog een sms-code of toegangscode invoeren.
SMS-code
Heeft u een bericht ontvangen dat is beveiligd met een SMS-code? Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het kunt lezen. Om het bericht te openen, klikt u op ‘bericht openen’ en daarna op ‘SMS sturen’. U vult dan de code in die u op uw telefoon ontvangt.
Klopt het telefoonnummer dat u ziet niet of krijgt u geen bericht op uw telefoon? Neem dan contact op met de afzender van het bericht.
Toegangscode
Heeft u een bericht ontvangen dat is beveiligd met een toegangscode? Om te voorkomen dat iemand anders dan u het bericht kan lezen, heeft de afzender (een medewerker van de gemeente) een toegangscode ingesteld. De medewerker heeft deze code aan u doorgegeven via de post, telefonisch, persoonlijk of in een aparte e-mail. Klik in de e-mail op ‘open bericht’ en vul de toegangscode in om het bericht te lezen.
Geen toegangscode ontvangen? Neem dan contact op met de afzender van het bericht.
Verificatie e-mail
Een e-mail kan ook beveiligd zijn met een verificatie-e-mail. Om het bericht te openen, klikt u op ‘vraag code aan’. U ontvangt dan een nieuwe e-mail met daarin een eenmalige code. Deze code gebruikt u om het veilig verstuurde bericht te openen.
Bericht en bijlagen openen
In de video over Zivver wordt uitgelegd hoe u een bericht kunt openen. Ook wordt uitgelegd hoe u bijlagen kunt openen en opslaan. Daarnaast ziet u hoe u het bericht kunt doorsturen, downloaden of printen.
Bericht beantwoorden
Op een beveiligde webpagina van Zivver leest u het bericht dat u heeft ontvangen. Op die webpagina kunt u ook reageren op het bericht.
Dat werkt zo:
- Klik op de knop met de tekst ‘Beantwoorden’.
- U kunt in het antwoordveld direct uw reactie typen.
- Wilt u een bijlage toevoegen, klik dan op de knop met het paperclip-icoontje.
- U verzendt de reactie door op de knop ‘Versturen’ te klikken.
U ontvangt weer bericht per e-mail als de ontvanger reageert op uw bericht.
Video met uitleg over e-mailen via Zivver
In een video van de gemeente wordt stapsgewijs uitgelegd wat u moet doen om een e-mail te openen die via Zivver is verstuurd. De video bestaat uit verschillende hoofdstukken. Door op het icoontje met de drie streepjes rechtsonderaan te klikken, kunt u direct naar een van de hoofdstukken toe:
- Introductie: waarom e-mailt de gemeente via Zivver en hoe ziet een e-mail eruit?
- Beveiliging met SMS-code
- Beveiliging met toegangscode
- Beveiliging met virificatie-e-mail
- Bericht en bijlagen openen
- E-mail beantwoorden
- Meer informatie en contact bij vragen
Contact
Heeft u vragen over een bericht dat u via Zivver ontvangen heeft? Neem dan contact op met de afzender van het bericht. Lukt dat niet, neem dan contact op met de gemeente via het online contactformulier of telefonisch via (020) 540 49 11.
Heeft u vragen over Zivver? Kijk dan op de website van het Help Center van Zivver of neem contact op per e-mail met Zivver via support@zivver.com.