Kansen voor beter bereikbaar Stadshart

De A9 overkapping ter hoogte van de Keizer Karelweg krijgt een nieuw ontwerp. Tegelijkertijd kijkt de gemeente naar mogelijkheden om de bereikbaarheid van het Stadshart te verbeteren. Denk aan een nieuw of verbeterd busstation, een verkenning naar het doortrekken van tramlijn 5 en meer ruimte voor fietsers.

Volgens de gemeente biedt het vernieuwen van het Stadshart en de nieuwe A9 nog meer kansen voor het optimaliseren van de bereikbaarheid van het Stadshart. Daarom is dit het moment om de toekomst van het busstation samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion te verkennen. Daarnaast is een verkenning gestart naar mogelijkheden om tram 5 door te trekken naar het busstation. Tijdens het raadsgesprek op 28 mei om half 9 wordt de gemeenteraad bijgepraat over alle ontwikkelingen in het Stadshart. Omwonenden krijgen een brief.

Vernieuwd ontwerp overkapping A9

Het ontwerp voor de overkapping van de A9 bij de Keizer Karelweg in het Stadshart uit 2016 is aangepast aan de actualiteit. Ideeën zoals een ingang van de Schouwburggarage aan de achterzijde van de Schouwburg zijn inmiddels losgelaten. Het nieuwe ontwerp sluit in grote lijnen aan bij het oorspronkelijke plan, maar bevat de volgende wijzigingen:
1.    De Meander wordt niet aangesloten op de oostelijke rotonde 
In plaats daarvan komt er aan de noordkant van de rotonde een extra rijstrook, zodat verkeer vanaf de A9-Oost rechtstreeks richting Stadshart kan rijden. De Meander blijft een doodlopende weg.
2.    Meer ruimte voor fietsers
Op de kruising Ouderkerkerlaan–Keizer Karelweg komt in het verdere ontwerptraject extra ruimte voor fietsers. Ook de aansluiting op de Bomenbrug krijgt een verbeterslag.
3.    Verbeterde doorstroming
De bocht voor bussen op de westelijke rotonde wordt ruimer gemaakt. Ook komt er een extra mogelijkheid voor verkeer vanaf de A9-Oost om noordwaarts de Keizer Karelweg op te rijden.

Nieuwe plannen voor het busstation

Het huidige busstation in het Stadshart is verouderd. De gemeente onderzoekt samen met de Vervoerregio Amsterdam en Connexxion twee scenario’s. Eén scenario gaat uit van het verbeteren van het busstation in de huidige vorm. 
Het andere scenario onderzoekt de mogelijkheid voor een geheel nieuw busstation tussen de twee meest westelijke Meandertorens ter hoogte van de Keizer Karelweg.

Verkenning: tram 5 naar het Stadshart 

De gemeente verkent of het mogelijk is om tramlijn 5 vanaf het Handelsplein door te trekken naar het (nieuwe) busstation. Dit onderzoek staat nog aan het begin, maar eventuele uitkomsten kunnen worden meegenomen in verdere planvorming. De eerste resultaten van dit onderzoek worden eind 2025 verwacht.