Uitkering aanvragen als oudere, arbeidsongeschikte werkloze (IOAW)
Algemeen
Bent u 50 jaar of ouder, werkloos en arbeidsongeschikt, dan maakt u mogelijk aanspraak op een IOAW-uitkering om uw inkomen aan te vullen.
Zo verloopt de aanvraag
Tijdens het gesprek bespreekt een medewerker van het Sociaal loket met u uw situatie. Bent u niet volledig arbeidsongeschikt? Dan gaat u samen met een klantmanager 2 weken op zoek naar passend werk.
Lukt het niet om werk te vinden en voldoet u aan de verdere voorwaarden voor een IOAW-uitkering? Dan kunt u zich na 2 weken weer melden bij het Sociaal loket en een IOAW-uitkering aanvragen.
Dit heeft u nodig
- Een geldig paspoort of identiteitskaart
- Cv met uw opleiding en werkervaring
Dit moet u weten
U kunt een IOAW-uitkering aanvragen in de volgende situatie:
- U bent geboren vóór 1 januari 1965
- U heeft onvoldoende (gezins)inkomen om van te leven
Daarnaast is ten minste 1 van de volgende situaties op u van toepassing:
- U bent na uw 50e werkloos geworden, maar heeft nog niet de AOW-leeftijd bereikt. U kreeg langer dan 3 maanden een WW-uitkering en heeft de volledige WW-duur verbruikt
- U kreeg na uw 50e recht op een WGA-uitkering. Deze is gestopt omdat u voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent
- U bent gedeeltelijk arbeidsongeschikt (minder dan 80%). Op 28 december 2005 had u een IOAW-uitkering
Kijk voor alle voorwaarden op de website van de Rijksoverheid.
Hoeveel u krijgt
De IOAW-uitkering vult uw inkomen aan tot het niveau van een bijstandsuitkering. Maar anders dan bij de bijstandsuitkering wordt uw eigen vermogen (bezittingen zoals huis, auto en spaargeld) niet meegerekend. Lees meer over de hoogte van uw IOAW-uitkering.
Hoelang u dit krijgt
U ontvangt de IOAW-uitkering zo lang uw situatie hier recht op geeft. Geef wijzigingen in uw situatie, zoals een verandering in uw inkomen, daarom altijd direct door aan de gemeente. Zo voorkomt u dat u later te veel ontvangen uitkering moet terugbetalen.
Anders regelen
U kunt ook een afspraak maken via telefoonnummer 020 540 49 11. Onze medewerkers van het Sociaal loket helpen u graag verder. Ook met andere vragen over werk en inkomen. Meer informatie vindt u op de pagina Sociaal loket.
Aanvullende hulp en advies
Voor hulp bij het aanvragen of het invullen van het formulier kunt u ook binnenlopen bij het Financieel Café of het spreekuur van Sociaal Steunpunt Amstelveen.
Heeft u behoefte aan onafhankelijk advies? Neem contact op met de cliëntondersteuners van MEE Amstel en Zaan via telefoonnummer 020 512 72 72. Deze hulp is gratis.