Verslag vergadering Participatieraad Sociaal Domein van 23 september 2025
Algemeen
Dit verslag is opgesteld door de Participatieraad Sociaal Domein. De gemeente heeft hier geen invloed op gehad en de inhoud weerspiegelt de onafhankelijke bevindingen en aanbevelingen van de raad.
Aanwezigen en afwezigen
Aanwezig: Wim Beckers (voorzitter), Diana le Cuivre, Marga van Beek, Alie Stapel, Marian Sanders, Karin Dumasy, Eisso Bulder, Harrie Koot, Jolanda Peper, Josée König, Joost Bende, Lex Hendriksen (beiden tot 16.00 uur) en Gineke van Polvliet (notulist)
Afwezig: Omran Baikari en contactpersoon sociaal domein vanuit de gemeente (met bericht)
Gemeente: Contactpersoon participatie van de PSD, Wethouder Frank Berkhout
1. Opening en mededelingen
- Wim heet iedereen van harte welkom.
- Omdat er weinig nieuwe ontwikkelingen zijn vanuit het Sociaal Domein zal de contactpersoon vanuit de gemeente niet aanwezig zijn.
Vaststellen verslag PSD vergadering van 26 augustus 2025
De notulen van 26 augustus 2025 worden goedgekeurd en vastgesteld.
Top 3 PM punten Jolanda en anderen
Jolanda heeft een aantal actiepunten verzameld en er is door de PSD- leden een eerste top 3 prioriteitenlijst gemaakt. Deze is hieronder weergegeven en hierover zijn afspraken gemaakt.
- Voorbereiding gemeenteraadsverkiezingen. Wordt geagendeerd in januari 2025. De verschillende werkgroepen bereiden hun eigen actiepunten voor en brengen dit in. Actie: alle werkgroepen en DB
- Grenzen aan advisering. Wordt geagendeerd in november 2025. Lex bereidt dit voor. Het verslag van 11 augustus 2024 is verspreid aan de leden, tijdens dit overleg door Marian. Actie: Lex
- Verordening Sociaal Domein. De gemeente is momenteel bezig met het actualiseren van de algemene verordening participatie. Er wordt afgesproken hierop te wachten. Indien deze is geactualiseerd zal deze terug komen op de agenda van de PSD. Actie: contactpersoon participatie
Er wordt afgesproken om elke vergadering één van de punten van de PM lijst op de agenda te plaatsen en hier ongeveer 30 minuten voor te plannen. Actie: DB
Ingekomen stukken
- Cliëntervaringsonderzoek Wmo 2024
- 03-09-2025 Uitnodiging Webinar van 15 september ‘Samen werken aan een toekomst met goede zorg dichtbij’
- 16-09-2025 Link Webinar van 15 september ‘Samen werken aan een toekomst met goede zorg dichtbij’
- Uitnodiging Brede sessie- regionale samenwerking welzijn en zorg Amstelland. Wim, Karin, Harrie en Josée zullen zich hiervoor aanmelden. Dit is een vervolg op de bovengenoemde Webinar.
- 14-09-2025 Uitnodiging lezing Mariëlle Bruning over zorg om jeugdzorg via buurthuis Elsrijk. De leden van de werkgroep Jeugd en Onderwijs en Wim zullen hier naar toe gaan.
- Verslag Klankbordoverleg Senioroverleg van 9 juli 2025
Er is afgesproken dat Marian gedurende de maand de ingekomen stukken meteen doorstuurt aan de PSD-leden en dat leden zelf beoordelen welke vervolgacties ze ondernemen.
Verstuurde stukken
- Gevraagd advies betreffende ‘Tienerwerk en wijkgericht werken bij jongeren’.
2. Wethouder Frank Berkhout (Jeugd en Onderwijs)
De wethouder informeert de PSD over de nieuwe ontwikkelingen rondom jeugdhulpverlening.
Nieuwe wetgeving, die in 2028 ingaat, verplicht gemeenten om (hoog-)specialistische jeugdhulp op regionale schaal in te kopen. Amstelveen en Aalsmeer zullen aansluiten bij de gemeenten uit regio Amsterdam die bestaat uit de gemeentes Amsterdam en Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn (DUO). DUO is eerder gestart om een gezamenlijke inkoop per 2028 voor te bereiden. Deze aanbesteding is voor 10 jaar. De wethouder licht toe waarom de landelijke politiek tot dit besluit is gekomen.
Omdat de gemeentes o.a. een andere systematiek van aanbesteding en financiering hebben, zal het komende jaar nog een en ander afgestemd worden. In 2028 zal gestart worden met deze nieuwe aanpak en systematiek.
Uitgangspunt voor Amstelveen (en lees ook Aalsmeer) zijn:
- Amstelveen heeft voor de lichte zorg zelf hulpverleners in dienst en zal, indien nodig, zorg inkopen. De toegang tot hulpverlening blijft hetzelfde. Er wordt betaald per hulpverleningstraject.
- De zwaardere zorg zal uitbesteed worden aan een aantal (zeg 10, dat is nog niet vastgesteld) grote aanbieders die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het leveren van een vooraf vastgesteld aantal hulpverleningstrajecten en daarbij behorend budget. Deze hoofdaanbieders zijn verantwoordelijk voor leveren van aangevraagde zorg en kunnen gebruik maken van onder-aanbieders.
Zoals het er nu uit ziet zal de eerstelijnszorg vooral op gemeentelijk niveau plaatsvinden, tweedelijnszorg in de regio, derdelijnszorg op landelijk niveau.
De PSD maakt zich wel zorgen over de wachtlijsten. Dit wordt onderkend door de wethouder en daar zal dan ook op gestuurd moeten gaan worden.
Er was een artikel verschenen over de gemeente Veendam die door hun nieuwe systematiek minder uitgeeft aan jeugdhulp. Terwijl in Amstelveen, maar ook landelijk, de kosten verveelvoudigd zijn. De wethouder legt uit dat Amstelveen 4 keer meer inwoners heeft dan Veendam en te maken heeft met andere problematiek. Hij geeft aan dat de gemeente eerder kijkt naar positieve ontwikkelingen bij grote steden.
De PSD geeft aan dat ze zich zorgen maakt over de grote wachtlijsten bij ‘Veilig thuis’. De wethouder erkent de problematiek en de gemeente is hier ook mee bezig. Hij geeft aan dat de 13 weken aanpak erg goed werkt. De wethouder wordt bedankt voor de informatie.
Voor meer informatie over de nieuwe aanbesteding agendapunt 2.
3. Terugkoppeling werkgroepen en overige punten
Terugkoppeling Werkgroep Werk en inkomen
Er is geen overleg geweest. Diana zal de medewerker Werk en Inkomen uitnodigen om de laatste ontwikkelingen te bespreken/toe te lichten in het PSD overleg van oktober a.s. Actie: Diana
Er zal een afspraak gemaakt worden met de werkplaats van AM Match. Actie: werkgroep W&I
Terugkoppeling Wmo en Inclusie/Mensen met een Beperking
Op 16 september jl. heeft er een overleg plaatsgevonden. De Wmo aanbesteding ‘Hulp bij Huishouding’ voor de komende 8 jaar is besproken. Tijdens het overleg is er speciaal aandacht gevraagd voor de wijze van communiceren als er gekozen wordt voor een andere aanbieder. De vorige keer kregen inwoners 3 dagen de tijd om te reageren. Kortom, tijdige communicatie met de betrokkenen is zeer gewenst zodat er o.a. afscheid genomen kan worden van de huishoudelijk hulp bij overgang naar aan nieuwe aanbieder.
Daarnaast is de herinrichting van het Stadsplein besproken waaronder ook de geleide lijnen, parkeren van fietsen en invalidentoiletten zijn besproken. I.v.m. de ‘Week van Ontmoeting’ zal er op de markt geflyerd worden. Er komt nog een uitgebreid verslag van dit overleg. Actie: werkgroep Inclusie
Werkgroep Wonen
Er zijn twee bijeenkomsten geweest. Er heeft een kennismakingsgesprek plaatsgevonden met twee ambtenaren van de afdeling Wonen. Het doel van deze bijeenkomt was om informatie uit te wisselen en de verwachtingen over en weer uit te spreken. De afdeling wonen werkt anders dan de afdeling Sociaal Domein. De PSD is/zal met name betrokken worden bij de ontwikkeling als er sprake is van het ontwikkelen van de Woonvisie (nu 2 jaar geleden) en de Woonzorgvisie (vorig jaar) en de tussentijdse evaluaties.
Het tweede overleg heeft plaatsgevonden met de projectleider van Kronenburg. Dit was een zeer prettig gesprek. Deze projectleider wil, als er meer duidelijkheid is, graag overleggen met de werkgroep over het nieuwe omgevingsplan Kronenburg dat nu in voorbereiding is. Lees het persbericht over studentenhotel op Kronenburg
Aan de contactpersoon participatie wordt gevraagd om ook een afspraak te maken met de projectleider Legmeer. Actie: contactp. participatie
Van beide gesprekken volgt nog een verslag. Actie: werkgroep wonen
Terugkoppeling Seniorengroep
De werkgroep heeft vandaag een vooroverleg gehad. Het is niet voor alle leden duidelijk wat er van hen verwacht wordt, wat hun rechten zijn en de verhouding PSD en werkgroep. Contactpersoon participatie ligt een en ander nader toe over de takenverdeling, ook binnen de afdeling communicatie van de gemeente. Jolanda en deze contactpersoon zullen op korte termijn een afspraak maken over dit onderwerp. Actie: contactpersoon participatie en Jolanda
Terugkoppeling Jeugd en Onderwijs
- Een aantal leden van de werkgroep was op 30 augustus jl. aanwezig bij de opening van de tentoonstelling ‘Silent Scream’ en ‘Femicide’.
- Op 2 september jl. is er een overleg geweest met de JGZ. Er is toen o.a. gesproken over het project 1ste 1000 dagen, het doel van ‘Kansrijke Start’, hulp aan mensen met een beperking, tienerzwangerschappen, regenbooggezinnen, kraamhulp, internationalisering, center pregnancy en evaluatie van het project 1ste 1000 dagen in 2026 en de ervaringen van consultatiebureaus m.b.t. zorgen die ouders hebben t.a.v. gedrag van hun kind. Een uitgebreid verslag van deze bijeenkomst zullen de leden ontvangen. Bekijk de website kansrijkestartnl.nl
- Op 22 september jl. heeft er een overleg plaatsgevonden met een wijkcoach van de wijk Patrimonium over jongeren en kinderen in de wijk. Met name het knelpunt dat er weinig aanbod is en er letterlijk en figuurlijk weinig ruimte is voor de jeugd.
- Op 23 september heeft er een overleg plaatsgevonden met de beleidsambtenaren Jeugd en Onderwijs. Hiervan komt nog een verslag. Actie: leden J&O (3 verslagen)
Terugkoppeling Minima
Vorige week heeft er CMA overleg plaatsgevonden. De volgende onderwerpen zijn o.a. besproken:
De CMA krijgt een pagina op de website van de gemeente, er is de mogelijkheid om een vervangende cadeaukaart aan te vragen i.v.m. het faillissement van Groupcard. Lees het nieuwsbericht. Marijn heeft een toelichting gegeven op de laatste ontwikkelingen m.b.t. tot MDO (Multi Disciplinair Overleg) light, er is stilgestaan bij de afdeling vanuit de gemeente die klachten afhandelt en een aantal leden heeft een bezoek gebracht aan het klantcontactcentrum. De leden waren erg positief over dit bezoek. Er hebben twee gesprekken plaatsgevonden i.v.m de vacatures binnen de CMA. De resultaten zijn nog niet bekend.
Terugkoppeling klankbordgroep Inburgering
Diana heeft in het vorige PSD overleg aangegeven dat ze een aantal vragen/opmerkingen heeft n.a.v. het laatste klankbordgroep-overleg. Zoals in het vorige overleg is afgesproken heeft Diana een mail gestuurd naar de betreffende ambtenaar, maar nog geen reactie ontvangen. Ze zal deze mail nogmaals sturen met een cc naar de contactpersoon van het Sociaal Domein. Actie: Diana
Terugkoppeling Internationals
Op 2 september jl. heeft het eerste overleg plaatsgevonden. Er is een eerste opzet, waar deze werkgroep zich mee bezig gaat houden, ontwikkeld. Het verslag volgt nog.
Actie: werkgroep Internationals
Innovatiefonds
Er is geen aanvraag binnen gekomen.
Terugkoppeling Better Together
Van 24 september t/m 1 oktober 2025 is de ‘Week van Ontmoeting’. Er zijn veel activiteiten gepland Er zijn flyers en een krant met alle activiteiten uitgebracht en verspreid. Bekijk de agenda van Better Together
Actielijst
Verzoek aan iedereen om te kijken welke informatie ontbreekt
Op de actielijst staat dat op een zondag in oktober de evaluatie Vakantiezorg gaat plaatsvinden en of er nog leden van de PSD zijn, die daarbij aanwezig willen zijn. Marga gaat bij betreffende ambtenaar navragen wanneer, waar en hoe laat deze evaluatie zal plaatsvinden. Inmiddels is gebleken dat het niet de bedoeling is dat meerdere mensen bij deze evalutie aanwezig zijn. Actie: Marga
Contactpersoon Participatie:
- wil graag de data van overleg voor 2026 ontvangen zodat zij een vergaderruimte kan reserveren. Actie: DB
- vraagt of ze de evaluatie met de wethouders, ambtenaren en het DB in eerder 2026 kan plannen i.v.m. de komende verkiezingen. Het DB vindt dit een goed idee. Actie: contactp. participatie
- vraagt aandacht om geen namen van ambtenaren in de verslagen te noemen.
- vraagt of een bepaling van de AVG geplaatst moeten worden in het huishoudelijk regelement. Dit wordt niet noodzakelijk gevonden door het DB.
Volgende vergaderdata
Dinsdag 28 oktober 2025
Dinsdag 25 november 2025
Dinsdag 16 december 2025 (Eindejaar bijeenkomst)