Visit Amstelveen in volgende fase via Stichting Amstelveen Promotie
Tijdens de partnerbijeenkomst van Visit Amstelveen in het Bostheater op 27 augustus werd de nieuwe stichting Amstelveen promotie aangekondigd. Met de oprichting van deze stichting is een nieuwe stap gezet in de ontwikkeling van een professionele citymarketingorganisatie. De stichting heeft de ambitie om Amstelveen via gerichte communicatie nog beter op de kaart te zetten als aantrekkelijke plek voor de lokale recreant, de regionale en (inter)nationale bezoeker.
Uiterlijk eind van dit jaar moet de stichting de uitvoering van citymarketing, die nu nog gebeurt op de afdeling Economische Zaken van de gemeente, overnemen. De gemeente houdt wel beleidsmatig vinger aan de pols: het gemeentebestuur heeft het Promotieplan Toerisme- en Recreatie Amstelveen 2025 -2028 vastgesteld met daarin de kaders voor stadspromotie, en er komt een uitvoeringsovereenkomst met de stichting, waarin wordt vastgelegd wat zij de komende jaren moet gaan bereiken.
Wethouder Economische Zaken en Stadspromotie Adam Elzakalai: “Natuurlijk zijn we succesvol in het promoten van de stad. Het recreatie-aanbod is van hoog niveau en Amstelveners komen meer en meer van de bank af om er in eigen stad op uit te gaan. Maar we kunnen meer doen: mensen uit de regio trekken, evenementen meer op elkaar afstemmen en beter promoten, overnachters in Amstelveense hotels meer naar de stad krijgen in plaats van naar Amsterdam. De gemeente wil dat allemaal faciliteren, maar is natuurlijk geen marketingorganisatie. Vandaar dat we blij zijn dat het bedrijfsleven dit nu samen met ons wil oppakken.”
De Stichting Amstelveen Promotie zal voortbouwen op wat er de afgelopen jaren met succes is neergezet met het platform Visit Amstelveen. De website visitamstelveen.nl, inclusief een uitagenda, en haar social mediakanalen hebben al een groot bereik. Ook zijn er elk jaar verschillende campagnes uitgerold. Voor inwoners zijn o.a. de evenementen ‘Amstelveen in 24Hrs’ en ‘Amstelveen Culinair’ georganiseerd om het lokale aanbod van cultuur, natuur, winkelen, recreatie en horeca beter onder de aandacht te brengen.
Een aparte stichting voor citymarketing komt in veel gemeentes voor. Voordeel is dat overheid en ondernemers uit de sector samen optrekken en dat daardoor bedrijfsleven en instellingen concreet keuzes kunnen maken bij het promoten van hun sector, en van hun stad.
Financiering door Stadsfonds Amstelveen en gemeente
De stichting ontvangt tot en met eind 2026 zowel financiering van het Stadsfonds Amstelveen als van de gemeente met daarbij vanuit beide partijen ook de intentie om in de jaren daarna te blijven financieren, afhankelijk van de bereikte resultaten.
Contactpersoon van de stichting is vooralsnog Tom van Dijk, projectleider stadspromotie van de gemeente.
Campagne Natuur & Cultuur
Tijdens de bijeenkomst in het Bostheater werd ook de nieuwe campagne Cultuur & Natuur gepresenteerd.

Wilt u meer persberichten lezen? Ga naar het overzicht met persberichten.