Woonoverlast melden

Algemeen

Als u overlast ervaart van uw buren of in een burenruzie zit, kunt u eerst proberen samen tot een oplossing te komen met hulp van bemiddeling door BeterBuren. Als dat niet werkt, kunt u online een melding maken.

Dit moet u weten

  • Bij woonoverlast gaat het om overlast tussen buren. De gemeente, woningcorporaties, politie en buren hebben samen de taak om overlast aan te pakken en op te lossen
  • Maakt u zich zorgen over iemand in uw omgeving die (ineens) verward, agressief of ander gedrag wat overlast geeft laat zien? Dan kunt u een zorgmelding maken. Kijk voor meer informatie op Uw zorgen om iemand melden
  • U kunt overlast melden met en zonder DigiD. Meld ook uw contactgegevens, geef aan waar de overlast over gaat en wie deze veroorzaakt
  • Woonoverlast kan verschillen van burenruzies en geluidsoverlast tot agressie, intimidatie, vervuiling, drank- of alcoholgebruik of strafbare feiten in of rond de woning zoals in de kelderbox of op de galerij
  • Als praten met de buren niet helpt of als u het niet alleen durft, kunt u de verhuurder of BeterBuren om hulp vragen. In het geval van een huurwoning is het belangrijk om woonoverlast altijd te melden bij de verhuurder, die verantwoordelijk is voor het aanpakken ervan. Bij een koopwoning kunt u contact opnemen met BeterBuren, zij bieden gratis bemiddeling aan
  • Lukt het niet om de woonoverlast op te lossen met een gesprek, de verhuurder of bemiddeling door BeterBuren, meld het dan bij de gemeente. Wij doen onderzoek en nemen contact met u op. Om deze reden worden anonieme meldingen niet behandeld

Na uw melding

Binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw melding nemen we telefonisch of per e-mail contact met u op.