Evenementenvergunning aanvragen

Algemeen

Voor het organiseren van een evenement heeft u meestal een vergunning nodig. Dit hangt onder andere af van de grootte van het evenement. Om hierachter te komen, vult u eerst een risicoscan in. Vraag de vergunning voor een A-evenement uiterlijk 8 weken van tevoren aan, voor een B-evenement uiterlijk 12 weken, en voor een C-evenement uiterlijk 26 weken.

Dit heeft u nodig

  • Ingevulde risicoscan (Excel). U zet in het tabblad ‘Risicotabel’ het cijfer 1 voor de antwoorden die van toepassing zijn. In het tabblad ‘Resultaatblad’ staat daarna in welke categorie uw evenement valt. Is dit A, B of C? Dan vult u de naam, datum, locatie en eventuele toelichting in van het evenement en vraagt u de vergunning aan
  • Veiligheidsplan met een beschrijving van hoe u de veiligheid en gezondheid van bezoekers en bereikbaarheid tijdens het evenement waarborgt. U kunt de Leidraad Veiligheidsplan Evenementen (pdf) hiervoor gebruiken  
  • Verkeersplan met de te plaatsen verkeersborden en afsluitingen (als uw evenement gevolgen heeft voor het verkeer)
  • Plattegrond van het evenemententerrein waarop de locatie en inrichting op schaal is ingetekend, inclusief legenda. Hierop staan ook de locaties van tijdelijke objecten, zoals tenten, podia en tappunten  
  • Constructieve gegevens (tekeningen en berekeningen) voor tijdelijke bouwsels zoals tenten, tribunes of podia. Deze kunt u bij de leverancier opvragen
  • Programmaoverzicht 

Dit moet u weten

  • Voor bijvoorbeeld een straatfeest of buurtbarbecue heeft u meestal geen evenementenvergunning nodig. U moet dit kleine evenement wel melden
  • Door het invullen van de risicoscan weet u in welke categorie uw evenement valt: klein evenement (categorie 0), regulier evenement (categorie A), aandachtevenement (categorie B) of risico-evenement (categorie C). Voor categorie A, B en C heeft u wel een evenementenvergunning nodig
  • Komen er op het piekmoment van uw evenement meer dan 2000 personen of is uw evenement risicovol? Dan meldt u het evenement dat u in het volgende jaar wilt organiseren uiterlijk 1 oktober in het jaar ervoor bij de regionale evenementenkalender (pdf). Wilt u bijvoorbeeld een evenement organiseren in mei 2026, dan maakt u de melding voor 1 oktober 2025
  • Voor eenmalige activiteiten binnen in uw (horeca)bedrijf of (sport)vereniging waarbij u meer geluid wilt maken dan normaal en waar geen evenementenvergunning voor nodig is, moet u een melding doen van een incidentele festiviteit
  • Organiseert u jaarlijks hetzelfde evenement dat binnen categorie A valt? Dan kunt u het jaar nadat het evenement voor een eerste keer succesvol is verlopen een meerjarige evenementenvergunning aanvragen voor maximaal 5 jaar. U moet dit meerjarige evenement elk jaar opnieuw melden, minimaal 8 weken van tevoren
  • Als u tijdens uw evenement drank met een alcoholpercentage onder de 15% wilt schenken, vraagt u in hetzelfde formulier een alcoholontheffing aan. Heeft u geen evenementenvergunning nodig? Vraag dan een aparte alcoholontheffing (tapontheffing) aan
  • Als u een evenement organiseert op zondag vóór 13.00 uur, heeft u een ontheffing van de Zondagswet nodig. Geef dit aan in uw vergunningsaanvraag
  • De geluidsnorm voor uw evenement hangt af van de locatie. De geluidsnormen zijn vastgelegd in het evenementenbeleid

Kosten

  • Vergunning regulier evenement (categorie A) eenjarig: € 97,60
  • Vergunning regulier evenement (categorie A) meerjarig: € 195,10
  • Vergunning aandachtevenement (categorie B): € 809
  • Vergunning risico-evenement (categorie C): € 8.193,60
  • Alcoholontheffing (tapontheffing): € 97,60
  • Ontheffing Zondagswet: € 97,60 

Na uw aanvraag

Als uw aanvraag op tijd en compleet bij ons binnen is, ontvangt u tussen de 8 en 26 weken bericht over uw aanvraag. 

Contact

Neem bij vragen contact op via apv@amstelveen.nl. Heeft u problemen met de toegankelijkheid van deze pagina? Meld het bij ons Meldpunt digitale toegankelijkheid.