Hulp bij uw huishouden via de gemeente
Algemeen
Bent u door ouderdom, ziekte of een beperking zelf niet in staat om huishoudelijk werk te doen? En is er niemand in uw netwerk die deze taken kan overnemen? Doe dan een Wmo-melding bij de gemeente. Wij denken graag met u mee.
Dit heeft u nodig
Een geldig paspoort of identiteitskaart.
Dit moet u weten
- Heeft u een partner of is er iemand anders in huis die het huishouden over kan nemen? Dan verwachten wij dat zij u helpen
- Voor klusjes in en om het huis kunt u ook een beroep doen op de vrijwilligersorganisaties Amstelveenvoorelkaar of Stichting Belklus (voor 67+ en inwoners met een beperking)
Wat u krijgt
- Als u hulp bij het huishouden krijgt toegekend, kan de gemeente de hulp voor u regelen. Dit heet ‘zorg in natura’
- Wilt u uw huishoudelijke hulp zelf inkopen? Dat kan met een ‘persoonsgebonden budget’ (pgb). U krijgt van de gemeente een maximumbedrag dat u aan de huishoudelijke hulp kunt besteden. Informeer bij onze Wmo-adviseur naar de mogelijkheden
Kosten
U betaalt in de meeste situaties een eigen bijdrage. Lees meer over de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de eigen bijdrage of bereken uw eigen bijdrage via het CAK.
Na uw melding
- Na uw melding volgt er een gesprek bij u thuis. In sommige gevallen kunnen wij uw melding telefonisch met u bespreken
- Onze Wmo-adviseur kijkt samen met u en een eventuele begeleider naar uw hulpvraag en mogelijke oplossingen. Soms zijn er andere oplossingen waar u niet aan gedacht heeft, zoals een boodschappendienst, klussendienst, kinderopvang of maaltijdservice
- Van het gesprek maken we een verslag. Na ondertekening van dit verslag volgt een aanvraag. Zijn uw problemen niet met hulp vanuit uw omgeving of bestaande voorzieningen op te lossen? Dan bieden wij vanuit de Wmo ondersteuning
- Wij nemen binnen maximaal 8 weken na uw melding een besluit. U ontvangt een brief waarin wij u de uitkomst laten weten. De beslistermijn mag één keer verlengd worden met 8 weken
Anders regelen
- Doet u uw Wmo-melding liever niet via internet? Neem dan contact op met het Sociaal loket. Onze medewerkers helpen u graag verder. Zij kunnen ook kijken of u meer of andere ondersteuning nodig heeft
- Voor hulp of advies kunt u ook contact opnemen met de ouderenadviseurs van Participe of de onafhankelijke cliëntondersteuners van Stichting MEE Amstel & Zaan. Cliëntondersteuners zorgen ervoor dat u er niet alleen voor staat in uw zoektocht naar de juiste ondersteuning